Εκτόξευση του δημοσίου χρέους ακόμη και στο 208% το 2015, αν συνεχιστεί η ίδια πολιτική της σκληρής λιτότητας, προβλέπει η ετήσια μελέτη του έγκυρου Οικονομικού Ινστιτούτου Levy για την ελληνική οικονομία.
Στη στρατηγική ανάλυση, που φέρνει στο φως η "Αυγή", εκτιμάται ότι
εκτός ελέγχου δεν είναι μόνο το χρέος, αλλά και η ανεργία, όπως άλλωστε
είχαν προβλέψει και πέρυσι οι ίδιοι αναλυτές. Στην έκθεση προβλέπεται
ότι η κυβέρνηση θα πετύχει τον στόχο της μόνο για το έλλειμμα, ενώ
εκτιμάται ότι η μείωση του ελλείμματος στο εμπορικό ισοζύγιο δεν
οφείλεται στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, αλλά στα
πετρελαιοειδή. Οι αναλυτές του Levy δεν μένουν μόνο στις δυσοίωνες
εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις της επεκτατικής λιτότητας. Προτείνουν
τρεις εναλλακτικές πολιτικές
για να βγει η ελληνική οικονομία από τον φαύλο κύκλο: α) ένα νέο σχέδιο
Μάρσαλ, β) πάγωμα του χρέους και αναστολή της αποπληρωμής των τόκων και
γ) δημιουργία ενός παράλληλου χρηματοπιστωτικού συστήματος.
ΠΟΙΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΓΙΑ ΝΑ ΣΩΘΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΓΙΔΑ ΤΩΝ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΩΝ ΔΟΛΟΦΟΝΩΝ
Α. Ένα νέο σχέδιο Μάρσαλ
Η πρόταση αυτή συνεπάγεται
αύξηση της κρατικής κατανάλωσης και των επενδύσεων που χρηματοδοτούνται
από ειδικά κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕ) ή
οποιοδήποτε άλλο όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ποσό αυτής της
εξωγενούς δημοσιονομικής βοήθειας -που έχει συζητηθεί σε πολλές συνόδους
της Ευρωζώνης- έχει υποθετικά υπολογιστεί σε 30 δισ. ευρώ και
χρησιμοποιείται αναλογικά περίπου κατά 2,5 δισ. ευρώ κάθε τρίμηνο. Αυτό
κατά το Ινστιτούτο Levy θα βοηθούσε στη βελτίωση του συνολικού
εξωτερικού ισοζυγίου, χωρίς αύξηση του δημόσιου ελλείμματος ή χρέους,
δεδομένου ότι τα ποσά αυτά δεν θα είναι απαιτητά.
Η αρχική επίδραση των κινήτρων αυτών θα μπορούσε να φέρει ισχυρή
μεγέθυνση του ΑΕΠ, αν και η άμεση επίπτωση στην απασχόληση θα ήταν
περιορισμένη, καθώς η απασχόληση τείνει να υστερεί επί της αύξησης της
παραγωγής. Το ινστιτούτο εκτιμά ότι μετά από τρία χρόνια αυτή η πολιτική
που δεν στοχεύει απευθείας στην απασχόληση θα δημιουργούσε περίπου
130.000 θέσεις εργασίας, ενώ το Ελληνικό Δημόσιο θα κρατούσε το σύνολο
του χρέους ανέγγιχτο και θα συνέχιζε να πληρώνει τους τόκους.
Β. Πάγωμα του χρέους και αναστολή της αποπληρωμής των τόκων
Σε αυτό το σενάριο γίνεται η υπόθεση ότι όλες οι πληρωμές τόκων από την
κυβέρνηση θα ανασταλούν και τα ισοδύναμα κονδύλια θα χρησιμοποιηθούν
για την αύξηση των δημοσίων επενδύσεων και την υποστήριξη της άμεσης
δημιουργίας θέσεων εργασίας. Οι συγγραφείς υποθέτουν ότι οι πιστωτές θα
συμφωνούσαν να ανανεώσουν ληξιπρόθεσμα χρέη λόγω του ότι η βιωσιμότητα
της οικονομίας καθίσταται όλο και πιο σίγουρη όταν η μεγέθυνση
αποκαθίσταται από ό,τι όταν μια οικονομία αγωνίζεται να εξέλθει από τη
συνεχιζόμενη συρρίκνωση. Η αγοραία αξία των δημόσιων υποχρεώσεων θεωρούν
ότι δεν θα μειωθεί ανεξέλεγκτα και έτσι η επίδραση στην κατανάλωση από
τις αναμενόμενες απώλειες κεφαλαίου θα είναι περιορισμένη.
Η αναστολή πληρωμής των τόκων συνεπάγεται πτώση στο εισόδημα των
ομολογιούχων, ωστόσο καθώς τα ίδια κεφάλαια θα δαπανηθούν για δημόσιες
επενδύσεις και κατανάλωση, θα παράξουν περισσότερο εισόδημα για
χαμηλόμισθους ή ανέργους, συνεπώς το καθαρό αποτέλεσμα για τον ιδιωτικό
τομέα θα είναι θετικό.
Γ. Η δημιουργία ενός παράλληλου χρηματοπιστωτικού συστήματος
Λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα στον τομέα των εξαγωγών της ελληνικής
οικονομίας, η εισαγωγή ενός παράλληλου χρηματοπιστωτικού συστήματος δεν
θα πρέπει να αποσκοπεί κατά κύριο λόγο στην αποκατάσταση της
ανταγωνιστικότητας των τιμών, αλλά στην αποκατάσταση της ρευστότητας
στην εγχώρια αγορά, στην επανεκκίνηση των επενδύσεων, στην παροχή
ρευστότητας για επεκτατική δημοσιονομική πολιτική, χωρίς έξοδο από το
ευρώ και τη διατήρηση των σημερινών συμφωνιών για το ελληνικό δημόσιο
χρέος.
Αυτές οι οικονομικές ρυθμίσεις είναι γνωστά όργανα στα δημόσια
οικονομικά και έχουν χρησιμοποιηθεί από τις κυβερνήσεις των ΗΠΑ, με πιο
πρόσφατο παράδειγμα την Καλιφόρνια. Ομοίως, όπως περιγράφεται σε έκθεση
της UBS, είχαν χρησιμοποιηθεί από την ελληνική κυβέρνηση το 2010, στο
ποσό των 5,5 δισ. ευρώ με μηδενικό τοκομερίδιο, τα γνωστά «pharma-bonds»
για να ρυθμίστουν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη φαρμακευτική
βιομηχανία, η οποία απειλούσε να σταματήσει την πώληση φαρμάκων στη χώρα
εάν δεν καταβάλλονταν τα χρωστούμενα. Μάλιστα τα εν λόγω ομόλογα είχαν
όλα τα χαρακτηριστικά κανονικών ομολόγων, καθώς ήταν και
διαπραγματεύσιμα στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών, ενώ είχαν και ίδιους
όρους με το υπόλοιπο ελληνικό χρέος.
Το νέο οικονομικό σύστημα, όπως προτείνεται από το Levy Institute θα
συνεπάγεται την έκδοση κρατικών ομολόγων μηδενικού τοκομεριδίου (χωρίς
πληρωμή τόκων), διαρκή (χωρίς αποπληρωμή του κεφαλαίου, μη εξαργυρώσιμα
που έτσι δεν θα αυξάνουν το χρέος) και τα οποία θα είναι μεταβιβάσιμα.
Τα ομόλογα αυτά θα πρέπει να υποστηρίζονται από τα φορολογικά έσοδα, υπό
την έννοια ότι, ενώ η κυβέρνηση θα τα χρησιμοποιήσει για να εξοφλήσει
το χρέος μεταξύ αυτής και των πιστωτών της, θα γίνονται δεκτά pari passu
(με ίδιους όρους) σε διακανονισμούς των φορολογικών υποχρεώσεων του
ιδιωτικού τομέα. Τα νέα ομόλογα -τα οποία στην έκθεση του ινστιτούτου
αποκαλούνται Geuro- θα πρέπει να είναι μετατρέψιμα μόνο προς μία
κατεύθυνση, από ευρώ σε Geuro για να αποφευχθούν κερδοσκοπικές επιθέσεις
και να περιοριστεί η χρήση τους μόνο στις εγχώριες αγορές, όπως και για
να μειωθεί η πιθανότητα μεταφορών καταθέσεων σε ευρώ εκτός της χώρας.
Τα οφέλη μιας τέτοιας πολιτικής πρωτοβουλίας θα ήταν η εκμηδένιση του
εγχωρίου χρέους, η πληρωμή επιδομάτων ανεργίας και μέρους των μισθών του
δημοσίου τομέα. Μάλιστα, με βάση στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος,
υπολογίζεται το χρηματικό όφελος από την έκδοση των εν λόγω ομολόγων, το
οποίο ανέρχεται σε 14 δισ. ευρώ για τα έντοκα χρέη του Δημοσίου και οι
κρατικές δαπάνες σε ευρώ θα είναι λιγότερες κατά 18 δις, προσεγγιστικά.
Το Levy Institute προκρίνει τον συνδυασμό του παράλληλου
χρηματοπιστωτικού συστήματος με ένα Πρόγραμμα Εγγυημένης Εργασίας, με
σκοπό την άμεση δημιουργία θέσεων εργασίας. Η συλλογιστική που
αναπτύσσεται στην έκθεση είναι ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να παρέχει
εργασία με έναν ελάχιστο μισθό, με σκοπό τη δημιουργία δημοσίων αγαθών,
σε οποιονδήποτε είναι πρόθυμος να εργαστεί. Έτσι, με τον κατώτατο μισθό
που έχει επιβληθεί από την τρόικα (586 ευρώ), για 550.000 εργαζόμενους
συνεπάγονται ετήσιες καταβολές της τάξεως των 7,5 δισ. ευρώ πόσο όμως το
οποίο θα καταβάλλεται σε Geuro. Επίσης, είναι σημαντικό να προστεθεί
ότι αυτές οι προσλήψεις θα δημιουργήσουν εμμέσως ακόμα 156.000 θέσεις
εργασίας, προσεγγιστικά, όπως επίσης και Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία
της τάξεως των 12 δισ. Geuro (που υπολογίζεται με τη χρήση
χρηματοπιστωτικού πολλαπλασιαστή). Τα κυβερνητικά έσοδα επίσης θα
αυξηθούν κατά 4 δισ. Geuro, οπότε το συνολικό κόστος του προγράμματος
υπολογίζεται σε 3,5 δισ. Geuro. Τέλος, το ΑΕΠ υπολογίζεται από τους
συγγραφείς να αυξηθεί μόνο την πρώτη χρονιά της εφαρμογής του
προγράμματος αυτού κατά 7%.
Αντί επιλόγου, αξίζει να σημειωθεί, όπως ρητά αναφέρεται και στην
έκθεση του Οικονομικού Ινστιτούτου Levy, ότι στην κατάσταση στην οποία
έχει περιέλθει η ελληνική οικονομία και κοινωνία μόνο ριζοσπαστικές
λύσεις στήριξης της κοινωνίας είναι αυτές που θα μπορούσαν να βγάλουν
την ελληνική οικονομία από τον φαύλο κύκλο.
(ΠΗΓΗ: http://www.avgi.gr/)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου