Αίσθηση έχει προκαλέσει η απόφαση των συγκοινωνιακών αρχών να ντύσουν τα αστικά λεωφορεία με στίχους του Καβάφη.
Με μια πρώτη ματιά θα ‘λεγε κανείς πως υπακούουν τον Πλάτωνα που έλεγε ”πρέπει ή οι βασιλείς να φιλοσοφήσουν ή οι φιλόσοφοι να βασιλεύσουν” και, παρότι ο αρχαίος φιλόσοφος προέκρινε τη δεύτερη λύση, οι σημερινοί “wannabe”βασιλίσκοι επιλέγουν την…πρώτη.
Είναι όμως έτσι; Αποφάσισαν να φιλοσοφήσουν;
By…toixo-toixo.blogspot
Έχει ενδιαφέρον η επιλογή των διάσπαρτων στίχων που επελέγησαν.
Θα ‘λεγε κανείς πως όλο αυτό το πανηγύρι στήθηκε για να αναρτήσουν στα λεωφορεία έναν στίχο και μόνο.
Το στίχο της φωτογραφίας.
“Είν’ επικίνδυνον πράγμα η βία”…
Στίχος που παραπέμπει σαφέστατα στην πολιτική προπαγάνδα των ημερών.
Θα ‘λεγε κάποιος επισκέπτης στην Ελλάδα, βλέποντάς το, πως ο
κορυφαίος ποιητής συστρατεύεται με τη Σώτη, το Χειμωνά, τον Χωμενίδη και
τα άλλα ρετάλια τηςανθυποδιανόησης στο κίνημα της “μη βίας” με τα άσπρα μπλουζάκια του Καμίνη.
Αυτοί μας απευθύνονται λες κι είμαστε βρέφη δυο ετών και μας υποδεικνύουν “καλόοο” όταν καθόμαστε ήσυχοι στην κούνια μας και “κακόοοο” όταν ανακατευόμαστε “στις δουλειές των μεγάλων”.
Και μπορεί να φάμε και καμιά ξυλιά για να το συνειδητοποιήσουμε και να μην το επαναλάβουμε στο μέλλον.
Το πρόβλημα με το συγκεκριμένο στίχο όμως είναι πως η αποσπασματικότητα της
αναγραφής του διαστρέφει το νόημα τόσο, όσο χρειάζεται για να
χρησιμοποιηθεί ως διανοουμενίστικη προπαγανδιστική ψιχάλα στην καταιγίδα
της παραπληροφόρησης.
Ο Καβάφης μιλώντας για “βία” αναφέρεται στη βιασύνη.
Γιατί, ναι ω εθνογνώστες, η λέξη βία σχεδόν σε όλη την αρχαία, νεώτερη
και σύγχρονη ελληνική γραμματεία (πριν εμφανιστεί η Σώτη κι ο Χειμωνάς)
σήμαινε “βιασύνη”.
Επειδή λοιπόν παίζουμε με την αποσπασματικότητα, κι επειδή ξέρουμε κι εμείς το παιχνίδι αυτό, να μεγαλώσω κι εγώ με τη σειρά μου λίγο το απόσπασμα, για να δείτε πώς άλλαζει το νόημα:
{….}Ἴσως δέν ἔφθασεν ἀκόμη ὁ καιρός.
Να μή βιαζόμεθα∙ εἶν’ ἐπικίνδυνον πρᾶγμα ἡ βία.
Τά πρόωρα μέτρα φέρνουν μεταμέλεια.{…}
(Κ.Π.Καβάφης,“Ἐν Mεγάλῃ Ἑλληνικῄ Ἀποικία, 200 π.Χ.”)
Θυμηθείτε το στίχο του “Ύμνου εις την Ελευθερίαν” του Σολωμού επίσης, που λέει:
“σε γνωρίζω από την όψη
που με βια μετράει τη γη”
Μάλιστα ειχε δημιουργηθεί πολιτικό θέμα πριν χρόνια, όταν ο Αλαβάνος
απ’ το βήμα της Βουλής χρησιμοποίησε το εν λόγω χωρίο για να
δικαιολογήσει την πολιτική βία, για να εισπράξει την άμεση ορθή απάντηση
από την άλλη πλευρά ότι “βία=βιασύνη”.
Σήμερα οι ίδιοι “ξεχνούν” αυτήν την αλήθεια και προπαγανδίζουν
χρησιμοποιώντας ανερυθρίαστα έναν σπουδαίο καλλιτέχνη που, αν ζούσε
σήμερα, θα τους έφτυνε πατόκορφα.
Δεν είναι παράξενο που αυτοί αποσπασματικοποιούν τα γεγονότα για να
τα διαστρέφουν και να τα φτιασιδώνουν, ώστε να μεταβληθούν σε αυτό που
τους βολεύει.
Από την ειδική στα μοντάζ ”ομάδα αλήθειας” του παραδρόμου της Συγγρού μέχρι τα βιντεάκια του Θέμου, η ίδια λογική χρησιμοποιείται.
|
Χιουμοριστικό εικαστικό σχόλιο από τον “Πιτσιρίκο” |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου