Η απώτερη αιτία της σημερινής πολυδιάστατης κρίσης (οικονομικής, οικολογικής, πολιτικής, κοινωνικής, πολιτισμικής) είναι η συγκέντρωση εξουσίας/δύναμης στα χέρια διαφόρων ελίτ την οποία παράγει και αναπαράγει η δυναμική του συστήματος της οικονομίας της αγοράς (στη σημερινή διεθνοποιημένη μορφή του) και το πολιτικό του συμπλήρωμα, η δήθεν δημοκρατία που στηρίζεται στις αντιπροσωπευτικές μορφές διακυβέρνησης
ΑΚΟΝΙΣΤΕ ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ, ΝΑ ΣΦΑΞΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Εάν δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα μάτια σας για να βλέπετε, τότε θα τα χρειαστείτε για να κλάψετε
Πέμπτη 10 Ιουλίου 2014
ΚΑΛΠΙΚΟΙ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΙ / ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΙ ΔΙΑ ΤΗΣ ΚΑΛΠΗΣ
Το 2014 αποδεικνύεται μάλλον κακή χρονιά για τους οπαδούς της ευρωπαϊκής ενοποίησης, για δύο τουλάχιστον λόγους. Κατά πρώτον, λόγω των αποτελεσμάτων των ευρωεκλογών και της σημαντικής πολιτικής ενδυνάμωσης των ευρωσκεπτικιστικών/εθνικιστικών κομμάτων στα περισσότερα κράτη μέλη της ε.ε. Κατά δεύτερον, επειδή η χρονιά που διανύουμε συνδέεται με μια δυσοίωνη επέτειο: τα εκατό χρόνια από την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, που στον καιρό του και μέχρι να ξεσπάσει ο ακόμα καταστροφικότερος Β΄, αποκαλούνταν ο «Μεγάλος Πόλεμος».
Για τους ίδιους λόγους -αλλά και αρκετούς ακόμα- δεν θα ποντάραμε επίσης ότι η τωρινή σύνθεση της ε.ε. θα παραμείνει ως έχει για τα επόμενα πέντε ή δέκα χρόνια. Πάρτε για παράδειγμα την περίπτωση της παραδοσιακά ευρωσκεπτικιστικής Βρετανίας, όπου τα επόμενα τρία χρόνια μπορεί και ν’ αλλάξει ριζικά κατευθύνσεις. Πρώτον, το ερχόμενο φθινόπωρο θα πραγματοποιηθεί δημοψήφισμα για την ανεξαρτησία της Σκωτίας από το Ηνωμένο Βασίλειο, μετά από κάμποσους αιώνες συνύπαρξης κάτω από την ίδια κρατική στέγη. Και δεύτερον, ο πρωθυπουργός Κάμερον έχει εξαγγείλει δημοψήφισμα για το 2017 -εφόσον βέβαια ενδιάμεσα έχει κερδίσει τις εθνικές εκλογές- με το ερώτημα της παραμονής (ή όχι) της Βρετανίας στην ε.ε. Αυτό το τελευταίο χαρτί το κουνάει απειλητικά στις τελευταίες συνόδους κορυφής, όπου επιχειρεί να πλαγιοκοπήσει την γερμανική ηγεμονία στην ε.ε., ενώ ταυτόχρονα υποδεικνύει και την πολιτική πίεση που του ασκείται από την πρωτιά του εθνικιστικού UKIP στις πρόσφατες ευρωεκλογές. Τι ζητάει ή, καλύτερα, τι απαιτεί; Την αλλαγή των ευρωπαϊκών συνθηκών στην κατεύθυνση μιας ε.ε. με λιγότερη «κοινή ελεύθερη αγορά» και περισσότερο (εννοείται και ενδοευρωπαϊκό) προστατευτισμό των οικονομιών.
Αν μη τι άλλο το πρόσφατο κύμα ευρωσκεπτικισμού έχει προκαλέσει πολιτική εντύπωση σ’ όλη την ήπειρο. Όμως δεν πρέπει να μας διαφεύγει και το άλλο του συστατικό: ο εθνικισμός και η προτεραιότητα του έθνους-κράτους ενάντια στις διακρατικές ολοκληρώσεις -εν προκειμένω την ε.ε. Με άλλα λόγια οι συμμαχίες των ευρωσκεπτικιστών θα δείξουν πολύ γρήγορα τα πολιτικά τους όρια, που καθόλου τυχαία συμπίπτουν με τα εθνικά συμφέροντα κάθε κράτους ξεχωριστά. Πρόκειται για βραχύβια (με την ιστορική έννοια) συμμαχία κανιβάλων, στη γνωστή βάση του «ο εχθρός του εχθρού μου είναι φίλος μου».
Ποιο είναι το συμπέρασμα των εκλογικών επιδόσεων της συμμορίας χ.α και της (ουδέν μονιμότερης της προσωρινής;) σταθεροποίησης της στην κεντρική πολιτική σκηνή; Όπως είχαμε εκτιμήσει, το «κούρεμα» (εκλογικών ποσοστών) πέτυχε γενικώς και ταυτόχρονα ο «ασθενής» (δηλαδή η συμμορία) επέζησε – ενώ φαίνεται πως βρίσκεται σε εξέλιξη μια κάποια αλλαγή φρουράς στο εσωτερικό της. Και μπορεί μεν τα ποσοστά της να βρίσκονται γύρω στο 10% (εξαιτίας και της υψηλής αποχής), απέχουν όμως αρκετά από το δημοσκοπικό φούσκωμα πριν τη δολοφονία του Π. Φύσσα, τότε που υποτίθεται πως έφταναν το 15% με περαιτέρω αυξητικές τάσεις.
Εδώ κι ένα μήνα, μετά τις ευρωεκλογές, έχουμε χορτάσει θριαμβολογίες και ρεπορτάζ για την “ιστορική νίκη της αριστεράς”. Το γεγονός ότι αυτή η “αριστερά” σε άλλες –όχι και πολύ μακρινές- εποχές θα θεωρούνταν δεξιά τάση της σοσιαλδημοκρατίας, δεν φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα τους θιασώτες του “για πρώτη φορά αριστερά” και τους οπαδούς τους. Τόσο το χειρότερο για τους ίδιους: είναι σε τέτοιες εποχές που οι ψευδαισθήσεις πληρώνονται τοις μετρητοίς και στο ακέραιο.
Η ιστορία πάει ως εξής: στις 12-13 Απρίλη, σε συνεδρίαση της κεντρικής επιτροπής εγκρίθηκε το μεγαλύτερο μέρος του ευρωψηφοδελτίου του συριζα. Μέσα σε κείνες τις υποψηφιότητες υπήρχε κι αυτή της Σαμπιχά Σουλεϊμάν, που υποτίθεται πως κάλυπτε τη δέσμευση Τσίπρα για εκπροσώπηση της μειονότητας στις ευρωεκλογές. Το γεγονός είναι πως αυτή η υποψηφιότητα προκάλεσε άμεσα αντιδράσεις [1] κι έπειτα από μέρες ™ζυμώσεωνî ο συριζα την απέσυρε. Το (φαινομενικά) παράδοξο ήταν οι επιθέσεις που δέχτηκε ο συριζα εξαιτίας αυτής της επιλογής: κατηγορήθηκε για “ενδοτισμό έναντι των Τούρκων και του προξενείου τους στη Θράκη” σχεδόν απ’ τους πάντες. Από τον (γραφικό) Πάγκαλο μέχρι τη συμμορία χ.α., κάθε εθνικιστικό κατακάθι είχε ένα καλό λόγο να πει για την Σ.Σ., “την τσιγγάνα που αντιστέκεται στον εκτουρκισμό της μειονότητας”. Αντίθετα ο συριζα εγκαλούνταν για “εθνικά επιζήμια πολιτική, από ανθρώπους που αγνοούν τα πραγματικά δεδομένα της υπόθεσης”. Το πράγμα ξεπερνούσε τις συνήθεις, τεχνητά οξυμένες, προεκλογικές αντιπαραθέσεις μεταξύ των κομμάτων της κεντρικής πολιτικής σκηνής. Φαινόταν πως η Σ.Σ. είχε πολλούς και καλούς “φίλους”î, κάτι το οποίο δεν έμοιαζε ιδιαίτερα συμβατό με μια “αμόρφωτη τσιγγάνα”, όπως αυτοπροσδιοριζόταν η ίδια.
1. Οι εσωκομματικές αντιδράσεις προήλαν κυρίως από δύο μεριές: την τοπική οργάνωση Ξάνθης του κόμματος (η οποία περιλαμβάνει και στελέχη προερχόμενα από τη μειονότητα) και τον συνυποψήφιό της Σ.Σ. στο ευρωψηφοδέλτιο και καθηγητή της Παντείου, Δ. Χριστόπουλο. Αυτοί αλλά και μερικοί ακόμα εκτός σύριζα, κατηγόρησαν την Σ.Σ. ουσιαστικά ως “δούρειο ίππο” του ελληνικού εθνικισμού και των υπηρεσιών του στην μειονότητα. Ειδικά η ανακοίνωση του συριζα Ξάνθης ήταν ιδιαίτερα δεικτική για το ποιόν της Σ.Σ.
2. Λόγω χώρου δεν έχουμε τη δυνατότητα ν’ αναφερθούμε εδώ -ούτε καν σε αδρές γραμμές- στην πολύ ενδιαφέρουσα και διδακτική ιστορία της ελληνικής κρατικής/παρακρατικής διαχείρισης της (τουρκικής) μειονότητας που παρέμεινε στη Θράκη μετά την ελληνοτουρκική συμφωνία ανταλλαγής πληθυσμών του 1923. Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε σίγουρα είναι ότι η ελληνική πλευρά (όπως ανάλογα και η τουρκική με τους ελληνικούς πληθυσμούς σε Ισταμπούλ, Ίμβρο και Τένεδο) χρησιμοποίησε κάθε πιθανή μεθόδευση από τότε μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του 1990, σε μια προσπάθεια ν’ αναγκάσει τους μειονοτικούς να φύγουν “εθελοντικά” για την Τουρκία και να πετύχει μ’ αυτό το βίαιο τρόπο την “εθνική ομογενοποίηση” της Θράκης. Λέγεται πως κατάφερε ν’ “απαλλαγεί” από περίπου 40.000 άτομα, τα οποία όμως δεν είναι καν ο μισός πληθυσμός της μειονότητας. Μπορεί λοιπόν ο στόχος να μην επετεύχθη πλήρως, γεγονός πάντως είναι πως η μηχανή του ελληνικού εθνικισμού και του παρακράτους έχει δουλέψει σε πολύ υψηλές στροφές όλ’ αυτά τα χρόνια.
3. Το DEB ιδρύθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 από τον Σαδίκ Αχμέτ, ο οποίος σκοτώθηκε σε τροχαίο το 1995 και ενώ όλα τα προηγούμενα χρόνια είχε στοχοποιηθεί επώνυμα από παρακρατικές φυλλάδες σαν τον «Στόχο». Επομένως δεν θα παίρναμε και όρκο για το πόσο «τυχαίο» ήταν το «τροχαίο». Ποιος ξέρει;
4. Η Υ.Π.Υ. υπάγεται στο υπουργείο εξωτερικών και είναι επιφορτισμένη με τα «μειονοτικά θέματα». Αυτό με απλά λόγια σημαίνει πως στόχος της είναι η διάσπαση του ενιαίου εθνικού αυτοπροσδιορισμού της μειονότητας (ο μόνος προσδιορισμός που γίνεται δεκτός είναι ο θρησκευτικός/μουσουλμανικός) και η αναζήτηση συμμαχιών για τον ελληνικό εθνικισμό. Πως γίνεται αυτό; Μέσω των «μυστικών κονδυλίων» από τον προϋπολογισμό του υπ.εξ. τα οποία και διαχειρίζεται –με χαρακτηριστικά ελληνικό τρόπο- η υπηρεσία. Φυσικά είναι εντελώς παράδοξο –και ταυτόχρονα απόλυτα ενδεικτικό της κυρίαρχης ελληνικής οπτικής- που μια τέτοια υπηρεσία ασχολείται με ζητήματα που άπτονται της εσωτερικής πολιτικής. Ζούμε όμως στην Ελλάδα, στη χώρα όπου τα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής αποκαλούνται «εθνικά θέματα». Οπότε…
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου