http://failedevolution.blogspot.gr
Το
χρέος που απαιτούν να πληρώσει η Ελλάδα
είναι επονείδιστο - Η μελέτη αυτή
αποδεικνύει ότι η ελληνική κρίση που
ξέσπασε το 2010 προήλθε από τον ιδιωτικό
τραπεζικό τομέα. Δεν είναι αποτέλεσμα
υπέρμετρων δημόσιων δαπανών. Το
υποτιθέμενο πρόγραμμα διάσωσης της
Ελλάδας σχεδιάστηκε για να υπηρετήσει
τα συμφέροντα των ιδιωτών τραπεζιτών
καθώς και των χωρών που κυριαρχούν στην
ευρωζώνη. Η υιοθέτηση του ευρώ από την
Ελλάδα έπαιξε καίριο ρόλο μεταξύ των
παραγόντων που συνέβαλαν στην κρίση. Η
ανάλυση που περιέχεται σε αυτό το κείμενο
παρουσιάστηκε στην Αθήνα, την 6η Δεκεμβρίου
2016, κατά την συνάντηση της Ελληνικής
Επιτροπής Αλήθειας Δημόσιου Χρέους.
Eric
Toussaint
Μέρος
9ο - Παραποίηση του δημοσιονομικού
ελλείμματος και του δημόσιου χρέους
Μετά τις βουλευτικές εκλογές
της 4ης Οκτωβρίου 2009, και πριν από το
μνημόνιο του 2010, η νεοεκλεγμένη κυβέρνηση
του Γιώργου Παπανδρέου αναθεώρησε προς
τα πάνω, με τρόπο παράνομο, τόσο το
δημοσιονομικό έλλειμμα όσο και το
δημόσιο χρέος.
Υποχρεώσεις
νοσοκομείων
Χρειάστηκε πολλές αναθεωρήσεις
προκειμένου να εκτιναχθεί στα ύψη η
εκτίμηση του δημοσιονομικού ελλείμματος
του 2009. Τελικά το δημοσιονομικό έλλειμμα
ως ποσοστό του ΑΕΠ αυξήθηκε υπέρμετρα
από 11,9% στην πρώτη αναθεώρηση, σε 15,8%
στην τελευταία.
Ένα από τα πιο προκλητικά
παραδείγματα παραποίησης του
δημιοσιονομικού ελλείμματος αφορά τις
υποχρεώσεις των δημόσιων νοσοκομείων.
Στην Ελλάδα, όπως και στις
υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, προμηθευτές
εφοδιάζουν τα δημόσια νοσοκομεία με
φαρμακευτικά προϊόντα και ιατρικό
εξοπλισμό. Οι προμήθειες αυτές συνήθως
αποπληρώνονται σε ημερομηνία μεταγενέστερη
της ημερομηνίας παράδοσης, λόγω των
απαιτούμενων από το Ελεγκτικό Συνέδριο
διαδικασιών για τη θεώρηση των τιμολογίων.
Εντοπίσαμε πως τον Σεπτέμβριο του 2009
συσσωρεύτηκε υπέρμετρος αριθμός μη
θεωρημένων νοσοκομειακών οφειλών από
τα έτη 2005-2008, με τη συνολική αξία τους
να παραμένει άγνωστη. Στις 2 Οκτωβρίου
2009, στο πλαίσιο των καθιερωμένων
διαδικασιών της Eurostat, η Εθνική Στατιστική
Υπηρεσία της Ελλάδος (ΕΣΥΕ) – η οποία
άλλαξε όνομα τον Μάρτιο του 2010, σε ΕΛΣΤΑΤ
- έστειλε στη Eurostat τους προβλεπόμενους
πίνακες κοινοποίησης χρέους και
ελλείμματος. Σ’αυτούς περιλαμβανόταν
μια κατά προσέγγιση εκτίμηση των
νοσοκομειακών υποχρεώσεων, ύψους 2,3 δις
ευρώ, με βάση τη σχετική εκτίμηση που,
όπως συνήθως, είχε διεξαχθεί από την
ΕΣΥΕ. Στην κοινοποίηση όμως της 21ης
Οκτωβρίου 2009, το παραπάνω ποσό είχε
αυξηθεί τεχνητά κατά 2,5 δις ευρώ. Κατ’
αυτό τον τρόπο το σύνολο των υποχρεώσεων
υψώθηκε στα 4,8 δις ευρώ. Οι ευρωπαϊκές
αρχές αρχικά αμφισβήτησαν αυτό το νέο
ποσό, δεδομένων των ασυνήθιστων
περιστάσεων και των ύποπτων συνθηκών
υπό τις οποίες είχε αυξηθεί.
«Στην κοινοποίηση της 21ης
Οκτωβρίου του 2009, ένα ποσό ύψους 2,5 δις
ευρώ προστέθηκε στο δημοσιονομικό
έλλειμμα του 2008 που αρχικά είχε εκτιμηθεί
σε 2,3 δις ευρώ. Σύμφωνα με τις ελληνικές
αρχές, αυτό έγινε με ρητή εντολή του
Υπουργείου Οικονομικών και παρά το
γεγονός ότι το πραγματικό συνολικό ύψος
των νοσοκομειακών υποχρεώσεων παρέμενε
άγνωστο και δεν υπήρχε καμιά δικαιολογία
για να καταχωρηθεί το επιπλέον ποσό
αυτό μόνο στο έτος 2008 και όχι και σε
προηγούμενα έτη. Επιπλέον, η ΕΣΥΕ είχε
εκφράσει τη διαφωνία της για τον χειρισμό
αυτού του ζητήματος στο Γενικό Λογιστήριο
του Κράτους (ΓΛΚ) όσο και στο Υπουργείο
Οικονομικών. Πρέπει να θεωρηθεί πως
υπήρξε λανθασμένη μεθοδολογική απόφαση
του ΓΛΚ».
Ωστόσο, τον Απρίλιο του 2010, με
βάση την «Τεχνική έκθεση σχετικά με την
αναθεώρηση των υποχρεώσεων των
νοσοκομείων» (3/2/2010) που κοινοποιήθηκε
από την ελληνική κυβέρνηση, η Eurostat όχι
μόνο ενέδωσε στο αίτημα της νέας ελληνικής
κυβέρνησης να συμπεριληφθεί το
αμφιλεγόμενο ποσό των 2,5 δις ευρώ, αλλά
επιπλέον συμπεριέλαβε στο έλλειμμα ένα
νέο ποσό ύψους 1,8 δις ευρώ. Συνεπώς, το
αρχικό νοσοκομειακό έλλειμμα των 2,3 δις
ευρώ, που αναφερόταν στον Πίνακα
Κοινοποίησης της 2 Οκτωβρίου 2009, διογκώθηκε
στα 6,6 δις ευρώ, παρά το γεγονός ότι το
Ελεγκτικό Συνέδριο είχε εγκρίνει μόνο
1,2 δις από τα υποτιθέμενα 6,6 δις. Τα
υπόλοιπα 5,4 δις των υποθετικών και
αναπόδεικτων νοσοκομειακών υποχρεώσεων
εκτίναξαν στα ύψη το δημοσιονομικό
έλλειμμα του 2009, καθώς και των προηγούμενων
ετών.
Οι εν λόγω στατιστικές πρακτικές,
με τις οποίες υπολογίστηκαν οι υποχρεώσεις
των νοσοκομείων, παραβαίνουν σαφώς τόσο
τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς ESA95 (βλ.
ESA95 παρ. 3.06, ΕΚ αριθ. 2516/2000 Άρθρο 2, Κανονισμός
της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ΕΚ αριθ.
995/2001), όσο και τον Κώδικα Ορθής Πρακτικής
του Ευρωπαϊκού Στατιστικού Συστήματος
(European Statistics Code of Practice), ιδιαίτερα σε ό,τι
αφορά τις αρχές της ανεξαρτησίας των
στατιστικών μετρήσεων, της στατιστικής
αντικειμενικότητας και της αξιοπιστίας.
Αξίζει να τονιστεί ότι ενάμιση
μήνα μετά από την παράνομη αύξηση του
δημοσιονομικού ελλείμματος, το Υπουργείο
Οικονομικών κάλεσε τους προμηθευτές
και τους ζήτησε να δεχτούν έκπτωση ύψους
30% για τις ανεξόφλητες υποχρεώσεις της
περιόδου 2005-2008. Συνεπώς, το ελληνικό
κράτος ποτέ δεν αποπλήρωσε μεγάλο μέρος
των υποχρεώσεων προς τους προμηθευτές
φαρμακευτικών προϊόντων, ενώ η εν λόγω
έκπτωση δεν περιλήφθηκε ποτέ στα επίσημα
στατιστικά στοιχεία.
Δημόσιες
επιχειρήσεις
Μία από τις πολλές περιπτώσεις
παραποίησης δεδομένων αφορά 17 Δημόσιες
Επιχειρήσεις και Οργανισμούς (ΔΕΚΟ). Η
ΕΛΣΤΑΤ και η Eurostat, μεταφέροντας τις
υποχρεώσεις των 17 ΔΕΚΟ από τον τομέα
των Μη Χρηματοπιστωτικών Επιχειρήσεων
στον τομέα της Γενικής Κυβέρνησης το
2010, αύξησαν το δημόσιο χρέος του 2009 κατά
18,2 δις ευρώ. Η εν λόγω ομάδα επιχειρήσεων
είχε όμως συμπεριληφθεί στο τομέα των
Μη Χρηματοπιστωτικών Επιχειρήσεων
έπειτα από επαλήθευση και έγκριση της
Eurostat. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι
δεν μεσολάβησαν οποιεσδήποτε αλλαγές
σ’ αυτό το ζήτημα στους μεθοδολογικούς
κανονισμούς ESA95 μεταξύ 2000 και 2010.
Μάλιστα, η αναταξινόμηση
πραγματοποιήθηκε χωρίς να διεξαχθούν
οι απαραίτητες και προβλεπόμενες
μελέτες. Έγινε σε ελάχιστο χρονικό
διάστημα, κυριολεκτικά εν μία νυκτί και
μάλιστα αφού πρώτα διαλύθηκε το Διοικητικό
Συμβούλιο της ΕΛΣΤΑΤ. Κατ’ αυτόν τον
τρόπο, ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ κατόρθωσε
να επιβάλει τις εν λόγω αλλαγές χωρίς
να χρειαστεί να απαντήσει στις ερωτήσεις
των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου.
Έτσι, ο ρόλος των εθνικών εμπειρογνωμόνων
αγνοήθηκε εντελώς και έγιναν τα αντίθετα
από όσα προέβλεπαν οι Κανονισμοί ESA95.
Συνεπώς, παραβιάστηκαν τα θεσμοθετημένα
κριτήρια για την ταξινόμηση των
οικονομικών μονάδων στον τομέα της
Γενικής Κυβέρνησης.
Οι
συμφωνίες ανταλλαγής (swaps) της Goldman Sachs
Άλλη μία περίπτωση αβάσιμης
αύξησης του δημόσιου χρέους το 2009
σχετίζεται με τη στατιστική μεταχείριση
των «συμφωνιών ανταλλαγής» που έγιναν
με τη χρηματοπιστωτική εταιρεία Goldman
Sachs. Ο επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ, από μόνος
του, αύξησε χάρη σ’ αυτές το δημόσιο
χρέος κατά 21 δις ευρώ. Το εν λόγω ποσό
κατανεμήθηκε αυθαίρετα στα τέσσερα έτη
της περιόδου 2006 - 2009. Έτσι το ελληνικό
δημόσιο χρέος αυξήθηκε αναδρομικά και
μάλιστα κατά παράβαση των Κανονισμών
της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Συνολικά υπολογίζεται ότι
εξαιτίας των παραπάνω προσαρμογών,
αδικαιολόγητων από τεχνική άποψη, το
έλλειμμα του προϋπολογισμού του 2009
αυξήθηκε κατά 6 έως 8 ποσοστιαίες μονάδες
του ΑΕΠ. Με τον ίδιο τρόπο, ο αριθμός για
το δημόσιο χρέος αυξήθηκε κατά 28 δις
ευρώ συνολικά.
Θεωρούμε ότι η παραποίηση των
στατιστικών στοιχείων συνδεόταν άμεσα
με τη δραματοποίηση της κατάστασης του
προϋπολογισμού και του δημόσιου χρέους.
Αυτό έγινε ώστε η κοινή γνώμη στην
Ελλάδα, στην Ευρώπη και διεθνώς να
πειστεί να υποστηρίξει τα λεγόμενα
«μέτρα διάσωσης» της ελληνικής οικονομίας
το 2010, με όλους τους αυστηρούς όρους
(αιρεσιμότητες) για τον πληθυσμό της
χώρας. Τα κοινοβούλια των ευρωπαϊκών
χωρών ψήφισαν υπέρ της «διάσωσης» της
Ελλάδας στηριγμένα σε παραποιημένα
στατιστικά στοιχεία. H σοβαρότατη
τραπεζική κρίση υποτιμήθηκε μέσω της
υπερεκτίμησης των οικονομικών προβλημάτων
του δημόσιου τομέα.
Όσο για τους Ευρωπαίους ηγέτες,
όπως η Άγκελα Μέρκελ και ο Νικολά Σαρκοζύ,
που από πλευράς τους είχαν ήδη θέσει σε
εφαρμογή ένα σχέδιο διάσωσης των
ιδιωτικών τραπεζών των χωρών τους, το
2008, συμφώνησαν να ενεργοποιήσουν ένα
σχέδιο λεγόμενο «βοήθειας προς την
Ελλάδα» (το οποίο θα ακολουθούσαν
προγράμματα του ίδιου τύπου σε Ιρλανδία,
Πορτογαλία και Ισπανία) που θα επέτρεπε
την αποπληρωμή των ιδιωτικών τραπεζών
των χωρών τους με δημόσιο χρήμα. Στη
συνέχεια, η αποπληρωμή αυτής της βοήθειας
προς τους τραπεζίτες θα επιβάρυνε τον
ελληνικό λαό (και τους λαούς των χωρών
της περιφέρειας που επρόκειτο να μπουν
στο ίδιο σύστημα). Και όλο αυτό, με
πρόσχημα την παροχή βοήθειας προς την
Ελλάδα, στα πλαίσια της αλληλεγγύης. Το
αφήγημα της «βοήθειας προς την Ελλάδα»
είναι η πρόστυχη και ψευδεπίγραφη
μεταμφίεση αυτού που ήταν, στην
πραγματικότητα, η κοινωνικοποίηση των
ζημιών των τραπεζών. Τον Ιούνιο του
2015, στην Προκαταρκτική Έκθεσή της, η
Επιτροπή Αλήθειας Δημόσιου Χρέους
διευκρίνισε τον μηχανισμό που τέθηκε
σε εφαρμογή από το 2010 (βλ., ειδικότερα,
τα κεφάλαια 2, 3 και 4).
Ο Γιάνης Βαρουφάκης καταγγέλλει
με τον δικό του τρόπο την απάτη: «Η
Ελλάδα δεν ενισχύθηκε ποτέ. Ούτε και τα
άλλα γουρούνια της Ευρώπης – οι PIIGS,
όπως ονόμασαν συλλογικά την Πορτογαλία,
την Ιρλανδία, την Ιταλία, την Ελλάδα και
την Ισπανία. Οι ενισχύσεις της Ελλάδας
και, μετά, της Ιρλανδίας, και μετά της
Πορτογαλίας, και μετά της Ισπανίας,
πρώτα και πριν απ’ όλα ήταν προγράμματα
διάσωσης των γαλλικών και γερμανικών
τραπεζών. (…) Το πρόβλημα ήταν ότι η
καγκελάριος Μέρκελ και ο πρόεδρος
Σαρκοζύ δεν μπορούσαν να φανταστούν
την πιθανότητα να εμφανιστούν μπροστά
στο κοινοβούλιό τους για να ζητήσουν
και πάλι χρήματα για τα φιλαράκια τους,
τους τραπεζίτες. Επέλεξαν λοιπόν την
καλύτερη λύση β’ επιλογής: ζήτησαν την
στήριξη του κοινοβουλίου τους επικαλούμενοι
την θαυμαστή αρχή της αλληλεγγύης προς
την Ελλάδα, μετά προς την Ιρλανδία, μετά
προς την Πορτογαλία και, τέλος, προς την
Ισπανία.»
Κι όμως, μια εναλλακτική λύση
ήταν εφικτή και απαραίτητη. Έπειτα από
την εκλογική του νίκη του 2009, βάσει μιας
εκστρατείας που κατήγγειλε τις
νεοφιλελεύθερες πολιτικές που εφάρμοζε
η Νέα Δημοκρατία, αν ήθελε να τηρήσει
τις προεκλογικές υποσχέσεις της, η
κυβέρνηση Παπανδρέου έπρεπε να
κοινωνικοποιήσει τον τραπεζικό τομέα
οργανώνοντας μια συντεταγμένη χρεοκοπία
και προστατεύοντας τους καταθέτες.
Πολλά ιστορικά παραδείγματα βεβαιώνουν
ότι μια πτώχευση ήταν απόλυτα συμβατή
με την ταχεία επανεκκίνηση των οικονομικών
δραστηριοτήτων στην υπηρεσία του
πληθυσμού. Έπρεπε να εμπνευστεί από
αυτά που γίνονταν στην Ισλανδία από το
2008 και όσα είχαν πραγματοποιηθεί στην
Σουηδία και στη Νορβηγία κατά την
δεκαετία του 1990. Ο Παπανδρέου προτίμησε
να ακολουθήσει το σκανδαλώδες και
καταστροφικό παράδειγμα της ιρλανδικής
κυβέρνησης που έσωσε τους τραπεζίτες
το 2008 και, τον Σεπτέμβρη του 2010, θα
βρισκόταν αναγκασμένη να δεχθεί ένα
ευρωπαϊκό πρόγραμμα διάσωσης που είχε
δραματικές συνέπειες για τον ιρλανδικό
λαό. Έπρεπε να πάει πιο μακριά απ’ ό,τι
η Ισλανδία και η Σουηδία, με πλήρη και
οριστική κοινωνικοποίηση του
χρηματοπιστωτικού τομέα. Έπρεπε οι
ζημίες από την επίλυση της τραπεζικής
κρίσης να αναληφθούν από τις ξένες
τράπεζες και τους Έλληνες ιδιώτες
μετόχους ενώ οι υπεύθυνοι της τραπεζικής
καταστροφής θα παραπέμπονταν στην
δικαιοσύνη. Μια τέτοια αντιμετώπιση θα
είχε επιτρέψει στην Ελλάδα να αποφεύγει
τα διαδοχικά μνημόνια που υπέβαλαν τον
ελληνικό λαό σε μια δραματική ανθρωπιστική
κρίση και στην ταπείνωση χωρίς να υπάρξει
πραγματική εξυγίανση του ελληνικού
τραπεζικού συστήματος. Το παρακάτω
γράφημα δείχνει την εξέλιξη των μη
εξυπηρετούμενων δανείων και επιτρέπει
να κατανοήσουμε γιατί η κατάσταση των
ελληνικών τραπεζών παραμένει πολύ
ασταθής ενώ η δικαιοσύνη δεν ενόχλησε
ποτέ τους διευθύνοντές τους οι οποίοι,
στο μεγαλύτερό τους ποσοστό, παρέμειναν
στις θέσεις τους μετά την έναρξη της
κρίσης. Υπενθυμίζουμε επίσης ότι, στην
Ισλανδία, πολλοί τραπεζίτες βρέθηκαν
πίσω απ’ τα κάγκελα.
Γράφημα
9 – Εξέλιξη των μη εξυπηρετούμενων
δανείων (Non performing loans) σε % του συνόλου
των δανείων που χορηγήθηκαν από τις
ελληνικές τράπεζες μεταξύ 2009 και 2015.
Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια
παρουσιάζουν σημαντική αύξηση μεταξύ
2010 και 2015 για τρεις κύριους λόγους: 1. Οι
τράπεζες δεν αναγκάστηκαν να αναγνωρίσουν
τις ζημίες (πράγμα που συνεπάγονταν την
διαγραφή των χρεών). 2. Η βίαιη λιτότητα
που επιβλήθηκε από την τρόικα μειώνοντας
δραστικά τα εισοδήματα της πλειοψηφίας
του πληθυσμού και προκαλώντας το κλείσιμο
εκατοντάδων χιλιάδων μικρομεσαίων
επιχειρήσεων έθεσε ένα αυξανόμενο μέρος
των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων
σε κατάσταση αδυναμίας αποπληρωμής των
χρεών τους. 3. Η απόφαση των τραπεζών να
σταματήσουν την χορήγηση νέων δανείων
ή την αναχρηματοδότηση των παλαιών
ενίσχυσε την τάση των νοικοκυριών και
των επιχειρήσεων να μην εξυπηρετούν τα
δάνειά τους.
Πηγή
και παραπομπές:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου