Η επιμονή στην εργασία και την παραγωγή είναι επιζήμια.
Giorgio Agamben
[1]
Μας λένε πως χρειαζόμαστε ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη ώστε να
ξεπεράσουμε την υπάρχουσα πολυεπίπεδη κρίση. Συγκεκριμένα το ακούμε αυτό
εδώ και πολύ καιρό. Τόσο οι δεξιές όσο και οι αριστερές, καπιταλιστικές
και σοσιαλιστικές κυβερνήσεις προωθούν τις θεωρίες τους για το πόσο
πολύ χρειαζόμαστε μεγαλύτερη παραγωγή και κατανάλωση έτσι ώστε οι
κοινωνίες μας να εξελιχθούν και να αφήσουν πίσω τις σημερινές δυσκολίες.
Η αφήγηση της συνεχούς οικονομικής ανάπτυξης
Αλλά μία ερώτηση προκύπτει. Δεν είναι ο τομέας της οικονομίας ήδη
πολύ μεγάλος; Τα επίπεδα παραγωγής και κατανάλωσης ήδη ξεπερνούν τη
βιοχωρητικότητα
[2] του πλανήτη κατά 60% κάθε χρόνο
[3]. Οι συνεχώς επεκτεινόμενες εξορύξεις πρώτων υλών και η κατανάλωση έχουν φτάσει τους 70 τόνους ετησίως σε παγκόσμια κλίμακα
[4].
Οι τρέχουσες μάλιστα προβλέψεις δείχνουν ότι αυτή η ραγδαία ανάπτυξη θα
συνεχιστεί -ως το έτος 2100 αναμένεται πως θα παράγουμε 3 φορές
περισσότερα απορρίμματα απ’ όσο σήμερα
[5].
Αυτή η συνεχής διαδικασία μεγάλης κλίμακας εξόρυξης και κατανάλωσης
πόρων έχει προκαλέσει σοβαρή υποβάθμιση της φύσης. Οι επιστήμονες
προειδοποιούν πως είμαστε μάρτυρες της μεγαλύτερης μαζικής εξαφάνισης
ειδών εδώ και πάνω από 65 εκατομμύρια χρόνια
[6].
Εξαιτίας της σύγχρονης ανθρώπινης οικονομικής δραστηριότητας ξεκίνησε
μία κλιματική αλλαγή (με κάθε χρονιά που περνάει να είναι πιο ζεστή
απ΄την προηγούμενη) η οποία απειλεί να προκαλέσει μεγάλης κλίμακας
μετακίνηση πληθυσμών (
κλιματικοί πρόσφυγες). Σε πολλά σημεία
του πλανήτη η γονιμότητα του εδάφους υποβαθμίζεται από καλλιέργειες
μεταλλαγμένων ενώ το νερό και ο αέρας μολύνονται σε βαθμό επικίνδυνο για
την ανθρώπινη υγεία. Ολόκληρα νησιά, αποτελούμενα από σκουπίδια,
σχηματοποιούνται πάνω από τα βαθύτερα σημεία των ωκεανών μας
[7]. Και η λίστα συνεχίζεται. Με αυτά τα λεγόμενα μπορούμε να μιλήσουμε για πόλεμο ενάντια στη φύση.
Δεν είναι ξεκάθαρο το πώς θα μπορέσουμε να αντιστρέψουμε την
οικολογική κρίση, που προκαλείται απ΄την Ανθρωπόκαινο Εποχή, αν
συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο. Οι παγκόσμιοι ηγέτες παραδέχονται το
πρόβλημα και καλούν σε χαμηλή διατήρηση των εκπομπών του διοξειδίου του
άνθρακα ώστε να τηρηθεί η συμφωνία για τη μείωση της υπερθέρμανσης του
πλανήτη «πέρα από τους δύο βαθμούς Κελσίου»
[8],
ενώ παραδόξως επιμένουν σε όλο και περισσότερο βιομηχανική παραγωγή,
κατανάλωση, εξορύξεις πόρων, μεταφορές μεγάλων αποστάσεων κτλ.
Σύμφωνα με την κυρίαρχη αφήγηση, χρειαζόμαστε την οικονομική ανάπτυξη
ακόμα και με κόστος μια μη αναστρέψιμη οικολογική καταστροφή,
προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ανισότητα και η φτώχεια. Εδώ τίθεται το
ερώτημα: δεν θα έπρεπε να έχουμε δει κάποια σημαντική βελτίωση πάνω σε
αυτό το θέμα, με την ήδη υπάρχουσα ανάπτυξη;
Αντιθέτως, οι περισσότερες σύγχρονες κοινωνίες, παρά τις συνεχώς
αναπτυσσόμενες οικονομίες τους, σημειώνουν αύξηση των ανισοτήτων.
Σύμφωνα με τον Jason Hickel, απ’τη Σχολή Οικονομικών του Λονδίνου, το
πλουσιότερο 1% του κόσμου έχει αυξήσει τα κέρδη του κατά 60% τα
τελευταία 20 χρόνια
[9],
κατά τη διάρκεια των οποίων η παγκόσμια οικονομική ανισότητα αυξήθηκε
ραγδαία –μία περίοδος συνεχούς οικονομικής ανάπτυξης σε παγκόσμιο
επίπεδο.
Αυτό συμβαίνει διότι η οικονομική ανάπτυξη δεν δηλώνει τη γενική
κοινωνική ευημερία. Αν κάποιοι λίγοι τραπεζίτες γίνουν αρκετά
πλουσιότεροι ο δείκτης των μέσων εσόδων μπορεί να ανέβει, ακόμα κι αν τα
εισοδήματα των πολλών μειώνονται. Ο αυξανόμενος δανεισμός επίσης
συμβάλλει δυνητικά στην οικονομική ανάπτυξη, όπως συνέβη στην περίπτωση
της Ιρλανδίας πριν φτάσει στην κρίση. Για παράδειγμα, αν τα εισοδήματα
των κατοίκων στις φτωχογειτονιές μιας πόλης αυξηθούν, αυτό θα αποτελέσει
ένα ασήμαντο κέρδος για τον οικονομικό τομέα ενώ δεν ισχύει το ίδιο για
τα πλουσιότερα στρώματα της κοινωνίας, των οποίων το επεκτεινόμενο
κομμάτι της «οικονομικής πίτας» αποτελεί και το μεγαλύτερο της
παγκόσμιας οικονομίας.
Οι αρνητικές αυτές επιπτώσεις του δόγματος της συνεχούς οικονομικής
ανάπτυξης είχαν ήδη σημειωθεί το 1897 από τον Ερρίκο Μαλατέστα, ο οποίος
στο βιβλίο του «
Στο Καφενείο» γράφει
[10]:
«Τα κακά αυτά (κοινωνική ανισότητα, φτώχεια, ανεργία) είναι εν
γένει πιο έντονα σε χώρες όπου η βιομηχανία είναι πιο ανεπτυγμένη, εκτός
κι αν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι κατάφεραν μέσω της οργάνωσής τους στους
χώρους της δουλειάς, της αντίστασης ή της εξέγερσης, να κερδίσουν
καλύτερες συνθήκες διαβίωσης».
Η πρόταση της «Δίκαιης Ανάπτυξης»
Σήμερα η ευρωπαϊκή Αριστερά (στο πρόσωπο της ελληνικής κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α.
[11])
επανέρχεται με την υπόσχεση να μοιράσει την «πίτα» δικαιότερα. Αλλά και
πάλι, σαν να μην είναι ήδη μεγάλη, πρέπει να μεγαλώσει κι άλλο. Είναι
ασάφες το γιατί
πρέπει να συμβεί αυτό αντί του να μοιράσουμε
απλά την αφθονία που ήδη υπάρχει. Μήπως η κυβερνώσα Αριστερά εξαγοράζει
απλά λίγο παραπάνω χρόνο στην εξουσία;
Η ευρωπαϊκή πρόταση της «αριστερής ανάπτυξης» βασίζεται στον λεγόμενο
progressivismo της Λατινικής Αμερικής. Εκεί οι υποτιθέμενες προοδευτικές κυβερνήσεις διεξάγουν πολιτικές εξορυκτισμού μεγάλης κλίμακας
[12]
προκειμένου να βελτιώσουν τη γενική ευημερία της κοινωνίας.
Εκτός του
πασιφανούς οικολογικού κόστους που έχουν τέτοια έργα, αξίζει να
σημειωθούν και οι αρνητικές επιπτώσεις που προκαλούν στις αγροτικές και
αυτόχθονες κοινότητες
[13].
Με την περίφραξη και την εμπορευματοποίηση των κοινών διαθέσιμων πόρων,
που συνοδεύουν τις πολιτικές εξορυκτισμού, ο παραδοσιακός βιώσιμος
τρόπος ζωής έχει γίνει πρακτικά αδύνατος. Επομένως, η ανάγκη των μελών
τέτοιων κοινοτήτων να αναζητήσουν την επιβίωσή τους στις μεγαλουπόλεις
καταλήγει συχνά στα αστικά γκέτο.
Βιώσιμοι τρόποι ζωής, που βασίζονται στην αυτάρκεια, θυσιάζονται προς
τέρψιν των μεσαίων και ανώτερων μητροπολιτικών στρωμάτων. Και για ποιον
λόγο θυσιάζονται – για μία ζωή αυξημένης εξάρτησης μέσα σε ένα νοσηρό
περιβάλλον. Γι’αυτό, ένα μεγάλο μέρος της κριτικής και της αντίστασης
ενάντια στην επονομαζόμενη Marea Rosa (Ροζ Παλλίροια)
[14]
στην Λατινική Αμερική προέρχεται ακριβώς από όσους βρίσκονται στον πάτο
της πυραμίδας – τις αυτόχθονες κοινότητες που είναι οι πρώτες που
θυσιάζονται στο όνομα της «προόδου».
Συμπεραίνουμε πως η οικονομική ανάπτυξη είναι ασύμβατη με
οικολογικούς και αυτάρκεις τρόπους ζωής. Για να συνεχιστεί μία τέτοια
μεγέθυνση, η σύγχρονη οικονομία χρειάζεται να απορροφήσει όσο το δυνατόν
περισσότερα κοινά αγαθά, κάνοντας έτσι αδύνατες τις ανθρώπινες
αλληλεπιδράσεις έξω από αυτήν. Κάποιες εταιρίες, όπως η Google και το
Facebook, οι 2 πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες πολυεθνικές στην ιστορία του
καπιταλισμού, προχωρούν ακόμα παραπέρα εμπορευματοποιώντας την ίδια μας
την ύπαρξη στο ψηφιακό πεδίο και συνθλίβοντας την ώστε να αποκτήσουν
υπεραξία
[15].
Κάνοντας αυτό, η οικονομική ανάπτυξη ενδυναμώνει ουσιαστικά το
καπιταλιστικό σύστημα, το οποίο και φέρει την ευθύνη, μαζί με τον
κρατικό μηχανισμό, για την εμβάθυνση των κοινωνικών ανισοτήτων.
Επομένως, η αριστερή υπόσχεση της συνεχούς οικονομικής ανάπτυξης που
θα μπορούσε να μειώσει τα ισχύοντα επίπεδα ανισότητας και φτώχειας είναι
τουλάχιστον μη ρεαλιστική. Πράγματι, δεν είναι τίποτα παραπάνω από μία
κίνηση που στοχεύει στη διατήρηση όσων βρίσκονται σε θέση ισχύος,
μοιράζοντας ελπίδες. Απ΄τη μία πλευρά, αποτελεί υπόσχεση στα μάτια των
πολλών που βρίσκονται σε ανάγκη, χτυπημένοι από την κρίση. Από την άλλη,
απέναντι στα πλουσιότερα στρώματα, υποσχόμενη πως οι υπάρχουσες
κοινωνικές ανισότητες δεν θα διαταραχθούν.
Αλλά ακόμα κι αν υποθέταμε πως η μείωση της φτώχειας και των
ανισοτήτων επιτυγχανόταν στο απώτερο μέλλον μέσω της συνεχούς
οικονομικής ανάπτυξης, θα γινόταν με το κόστος μη αναστρέψιμων
περιβαλλοντικών αλλαγών που επηρεάζουν την ανθρώπινη υγεία. Τέτοιες
είναι οι περιπτώσεις με τον μη αναπνεύσιμο αέρα στις κινέζικες
μεγαλουπόλεις και με το εύφλεκτο νερό στις αμερικανικές πόλεις όπου
πραγματοποιείται εξόρυξη σχιστολιθικού αερίου. Εξίσου μεγάλο κόστος θα
υπήρχε και σε κοινωνικοπολιτικό επίπεδο. Σε μια τέτοια διαδικασία θα
θυσιάζονταν αυτάρκεις και δημοκρατικοί τρόποι ζωής μόνο και μόνο για να
απορροφηθούν από ασταθείς καπιταλιστικές οντότητες και από το κράτος,
που επιδιώκουν την εμπορευματοποίηση και την γραφειοκρατικοποίηση των
πάντων. Συνεπώς, εναλλακτικές προσεγγίσεις και απόψεις θα
απομακρυνόντουσαν ακόμα παραπέρα απ’ το κοινωνικό φαντασιακό.
Ξεπερνώντας τον οικονομισμό: Προς την άμεση δημοκρατία και την οικολογία
Χρειάζεται να εγκαταλείψουμε συνολικά το δόγμα της ανάπτυξης και να
στρέψουμε την προσοχή μας στην ήδη υπάρχουσα τεράστια οικονομική «πίτα».
Δεν έχει νόημα να την μεγαλώνουμε ακόμη περισσότερο, αντιθέτως, αν
θέλουμε να συνεχίσουμε να έχουμε κάποιο μέλλον σ’αυτόν τον πλανήτη, η
ιδέα της αποανάπτυξης είναι αναγκαία. Για να έχει νόημα όλο αυτό
χρειάζεται να μοιράσουμε την «πίτα» εξίσου, πράγμα που είναι ανίκανο να
κάνει το κράτος ή άλλες ιεραρχικές εξωκοινωνικές δομές αφού η ισότητα
απαιτεί ίση συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων από όλους τους πολίτες.
Φτάνουμε, επομένως, σε ένα σημείο όπου πρέπει να μιλήσουμε για μία
συνολική αλλαγή παραδείγματος: μία ολική εγκατάλειψη του οικονομισμού
του
homo economicus και την υιοθέτηση της κοινωνικής
οικολογίας με ενεργούς πολίτες παθιασμένους για τις κοινές υποθέσεις και
συνειδητοποιημένους ως προς την συμβιωτική τους σχέση με τη φύση.
Αυτό συνεπάγεται ότι αντί εκλεγμένων αντιπροσώπων, οικονομικών
ολιγαρχών ή τεχνητών οικονομικών δεικτών που καθορίζουν το πού θα πρέπει
να μοιραστούν τα κομμάτια της «πίτας», αυτό θα πρέπει να γίνει από
δικτυομένους αμεσοδημοκρατικούς θεσμούς όπως είναι οι λαϊκές συνελεύσεις
και τα συμβούλια ανακλητών εκπροσώπων που δίνουν τη δυνατότητα άμεσης
συμμετοχής σε κάθε μέλος της κοινωνίας. Η νομπελίστας Elinor Ostrom στο
πεδίο έρευνάς της σε Η.Π.Α., Γουατεμάλα, Κένυα, Τουρκία, Νεπάλ και
αλλού, παρατήρησε
[16]
παρόμοια μοτίβα κοινοτικής διαχείρισης των κοινών, τα οποία όχι μόνο
απέφυγαν μία θεωρητική τραγωδία αλλά στην πραγματικότητα φάνηκαν και
αρκετά βιώσιμα.
Ετσι οι πραγματικές κοινωνικές, ατομικές και περιβαλλοντικές ανάγκες
όπως αντικατροπτίζονται από τους προαναφερθέντες διαβουλευτικούς φορείς
μπορούν να ορίζουν το μέγεθος και τον σκοπό της οικονομικής
δραστηριότητας. Οι ήδη υπάρχουσες και λειτουργικές τεχνολογίες
χρειάζεται να τεθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να εξυπηρετούν ανθρώπους και
φύση, μειώνοντας τις ώρες εργασίας και αφήνοντας περισσότερο χρόνο για
δημιουργία, πολιτική, φιλοσοφία, τέχνη, ψυχαγωγία, κ.τ.λ. Η ενέργεια
μπορεί να αποκτηθεί μέσω αποκεντρωμένων και ανανεώσιμων μέσων,
ενθαρρύνοντας την τοπική αυτάρκεια και βιωσιμότητα. Τα εργαλεία και οι
συσκευές μπορούν να γίνουν μακράς διαρκείας, σχεδιάζοντάς τα έτσι ώστε
να αναβαθμίζονται αντί να αντικαθίστανται. Ολα αυτά και ακόμα
περισσότερα είναι ήδη δυνατά με την τρέχουσα κατάσταση εξέλιξής μας.
Η απόρριψη της οικονομικής ανάπτυξης δεν σημαίνει την οπισθοχώρηση
στον πρωτογονισμό αλλά αντίθετα μία διαφορετική χρήση και κατανόηση του
τι ήδη έχουμε και τι θα αποκτήσουμε στο μέλλον. Επιστημονικές έρευνες
και πειράματα πάντα θα συνεχίσουν να γίνονται χωρίς όμως να
καθοδηγούνται από τον οικονομισμό του βραχυπρόθεσμου κέρδους των ολίγων
αλλά απ΄το γενικό καλό ανθρώπων και φύσης. Κάτι τέτοιο εμπεριέχει έναν
συνειδητό αυτο-περιορισμό δηλαδή τη δυνατότητα της κοινωνίας να
αποφασίζει μόνη της, με διαβουλευτικό τρόπο, προς ποια κατεύθυνση θα
προχωρήσει και ποια τεχνολογία (ή γνώση) πρέπει να αντιμετωπιστεί με
προφυλάξεις ή και να περιοριστεί.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι η τεχνολογική πρόοδος που εκθειάζεται από
τους υποστηρικτές του καπιταλισμού και της οικονομικής ανάπτυξης δεν
είναι πιθανότατα το δυνατότερό τους σημείο. Στο βιβλίο του
Utopia of Rules,
ο David Graeber επισημαίνει τις ανεκπλήρωτες λαϊκές ελπίδες των
τεχνολογικών θαυμάτων που θα έπρεπε να είχαμε αποκτήσει εώς τώρα. Αντί
αυτού, η επιταγή της συνεχούς οικονομικής ανάπτυξης, της γραφειοκρατικής
ιεραρχίας και του βραχυπρόθεσμου ανταγωνισμού της αγοράς κάνουν τις
εταιρείες και τους επιστήμονες να επιδοθούν κυρίως στην ανάπτυξη
τεχνολογιών της πληροφορίας
[17],
δηλαδή τεχνολογιών της προσομοίωσης ή αυτό που οι Jean Baudrillard και
Umberto Eco αποκαλούν «υπερπραγματικότητα» – η ικανότητα του να κάνεις
το αντίγραφο πιο ρεαλιστικό από το πρωτότυπο. Ετσι, η πραγματική πρόοδος
σε αυτό το πεδίο αντικαταστάθηκε από το θέαμα.
Η από τα κάτω αντίσταση στην οικονομική ανάπτυξη
Οπως φαίνεται από τα παραπάνω, το δημοκρατικό παράδειγμα δεν
περιορίζεται στην οικονομία. Αντιθέτως, περικλείει όλες τις σφαίρες της
ανθρώπινης ζωής και τη σχέση τους με τη φύση, προσφέροντας ένα ολιστικό
και βιώσιμο όραμα για το μέλλον μας που βασίζεται σε συμβιωτικές παρά σε
ανταγωνιστικές σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων και μεταξύ ανθρωπότητας και
φύσης. Και δεν μπορεί παρά να εφαρμοστεί από μία «bottom-up» προσέγγιση –
με μη-κρατικό, μη-καπιταλιστικό, αμεσοδημοκρατικό, οικολογικό τρόπο.
Μπορούμε ήδη να παρατηρήσουμε πως σε πολλά μέρη του κόσμου τα έργα
που στοχεύουν στην εφαρμογή της οικονομικής ανάπτυξης έχουν συναντήσει
την εχθρότητα των τοπικών κοινοτήτων. Από τους Ινδούς αγρότες, οι οποίοι
καίνε τις γενετικά τροποποιημένες καλλιέργειες που υποβαθμίζουν τη γη
τους εώς τις αυτόχθονες και περιβαλλοντικές ομάδες στις Η.Π.Α., οι
οποίες κατάφεραν τα δύο τελευταία χρόνια να σταματήσουν φαραωνικά έργα –
όπως τους αγωγούς Keystone XL και North Dakota, που προορίζονταν να
μεταφέρουν μεγάλες ποσότητες πετρελαίου πάνω από πηγές πόσιμου νερού,
θέτοντας σε κίνδυνο τις ζωές των ντόπιων.
Παρόμοιες αντιδράσεις βλέπουμε ακόμα και σε χώρες που μπορούν να
θεωρηθούν ως πρωτοπόροι της έννοιας της «δίκαιης ανάπτυξης». Στη Βολιβία
οι
comunarios (κοινοτικοί χωρικοί)
[18]
αντιστέκονται στις κυβερνητικές άκρως εξορυκτικές πολιτικές που
συμβάλλουν στην υπερθέρμανση του κλίματος και στην ξηρασία που
εξαθλιώνει τους ντόπιους αγρότες. Στο Εκουαδόρ αυτόχθονες και
περιβαλλοντικά κινήματα έχουν αποκτήσει μια τέτοια ορμή, που η διοίκηση
του Κορρέα προχώρησε στην ποινικοποίηση του περιβαλλοντικού ακτιβισμού,
κατατάσσοντάς τον ως «τρομοκρατία»
[19].
Μπορούμε να καταλήξουμε πως η οικονομική ανάπτυξη, είτε εκ των δεξιών
είτε εκ των αριστερών δεν δύναται να λύσει τα σημερινά κοινωνικά
προβλήματα. Αντιθέτως ενδυναμώνει τον καπιταλισμό και τις κρατικές
ιεραρχίες που μόνο βαθαίνουν τις ρίζες της σημερινής κρίσης. Για την
επιτυχή αντιμετώπισή τους χρειάζεται ένα τελείως διαφορετικό παράδειγμα,
το οποίο δεν θα στοχεύει σε επιφανειακά «σουλουπώματα» αλλά θα
αναμετριέται ολιστικά με τις πραγματικές αιτίες των προβλημάτων μας.
Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να στηρίζουμε και να συμμετέχουμε σε
τέτοιους αγώνες και κινήματα, συνδέοντάς τα μεταξύ τους και εισάγοντάς
τους εναλλακτικές όπως η αποκέντρωση της εξουσίας, η επιστροφή της στις
δικτυωμένες τοπικές κοινότητες και η συνειδητότητα της εξάρτησής μας από
τη φύση.
Σημειώσεις:
[1]
versobooks.com
[2] ως τέτοια αναφέρεται η δυνατότητα του πλανήτη να καλύπτει τις
ανθρώπινες ανάγκες μέσω της παραγωγής των οικοσυστημάτων και της
ικανότητας απορρόφησης αποβλήτων.
[3]
footprintnetwork.org
[4]
intress.info
[5]
nature.com
[6]
theconversation.com
[7]
en.wikipedia.org
[8]
ec.europa.eu
[9]
aljazeera
[10] Errico Malatesta: At the Cafe: Conversations on Anarchism, Freedom Press 2005, p. 30
[11]
greece.greekreporter
[12] βλ. την περίπτωση του Εκουαδόρ σε συνέντευξη ιθαγενών στη Βαβυλωνία:
babylonia
[13] Naomi Klein: This Changes Everything, Penguin Books 2015, pp 180-182
[14] Το φαινόμενο της γενικότερης νομιμοποίησης-υποστήριξης του
κόσμου σε Αριστερές ή Κεντροαριστερές πολιτικές και κυβερνήσεις σε όλες
σχεδόν τις χώρες της Λατινικής Αμερικής.
[15]
roarmag.org
[16] Elinor Ostrom: Beyond Markets and States: Polycentric Governance of Complex Economic Systems, Nobel-Prize Lecture 2009
[17] David Graeber: The Utopia of Rules, Melville House 2015, p. 110
[18]
nacla.org
[19]
aljazeera.com
Μετάφραση: Ιωάννα Μαραβελίδη
babylonia.gr