Το
δίκτυο μας αποχαιρετά τον σύντροφο μας και συναγωνιστή, Παναγιώτη
Κουμεντάκη, ενθουσιώδη υποστηρικτή της Περιεκτικής Δημοκρατίας και της
Οικολογικής Ιατρικής. Τα συλλυπητήρια και η αλληλεγγύη μας είναι στο
πλευρό της οικογένειας του και όλων όσων τον αγάπησαν και εμπνεύστηκαν
από το πάθος και τη δουλειά του για τη σύνθεση ΠΔ και Οικολογικής
Ιατρικής.
Η κηδεία του θα γίνει σήμερα, Δευτέρα, στο Β' Νεκροταφείο, στα Άνω Πατήσια (Αγ. Ισίδωρος), στις 16:00.
Σύντροφοι και φίλοι του Παναγιώτη και του κοινού μας αγώνα τον αποχαιρετούν.
Χαιρετισμοί από συντρόφους-συντρόφισσες
Για τον Παναγιώτη που είχα τη τύχη να γνωρίσω
Τον
Παναγιώτη είχα τη χαρά και προπαντός τη τύχη να τον γνωρίσω πολύ νωρίς.
Όταν, σχεδόν μια εικοσαετία πριν, η Περιεκτική Δημοκρατία ήταν ακόμη
στα σπάργανα διεθνώς, και στην Ελλάδα άγνωστη. Ήταν δηλαδή από τα
ιδρυτικά μέλη του Δικτύου ΠΔ και του περιοδικού Περιεκτική Δημοκρατία
όπου συχνά μας φώτιζε, όπως και τους αναγνώστες του διεθνούς περιοδικού
Democracy & Nature, για ένα θέμα που ελάχιστοι είχαμε κάποια γνώση
τότε: τη σχέση της βιολογικής κρίσης, που είναι αναπόσπαστο και πολύ
σημαντικό τμήμα της πολυδιάστατης σημερινής κρίσης, με την
διεθνοποιημένη οικονομία της αγοράς και την επιτακτική ανάγκη εξόδου από
αυτή μέσα από μια Περιεκτική Δημοκρατία.
Όπως
έγραφε ο ίδιος στο βιβλίο που εκδόθηκε με επιμέλεια Steve Best
Παγκοσμιοποιημένος Καπιταλισμός, Έκλειψη της Αριστεράς και Περιεκτική
Δημοκρατία (Κουκκίδα, 2008) : «Με μια όμως ευρύτερη έννοια της
οικολογικής κρίσης που εισάγουμε εδώ θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε τη
βιολογική κρίση σαν τμήμα της οικολογικής κρίσης, με την έννοια ότι η
βιολογική κρίση οφείλεται βασικά στην επιδείνωση περιβαλλοντικών
παραγόντων, ως συνέπεια της συγκέντρωσης οικονομικής και πολιτικής
δύναμης στη νεοφιλελεύθερη διεθνοποιημένη οικονομία της αγοράς». Και
αυτό ενώ ήδη είχε καταλήξει μια δεκαετία πριν στο συμπέρασμα ότι «δεν θα
προχωρήσει σημαντικά και δεν θα διαδοθεί ευρύτατα οποιοδήποτε κίνημα,
που στοχεύει στην υγεία, ευεξία και ποιότητα ζωής των ανθρώπων, εφόσον
δεν προηγηθούν κάποιες ουσιαστικές αλλαγές στις κοινωνικοοικονομικές
δομές που επικρατούν σήμερα. Το σύστημα της οικονομίας της αγοράς και
της καπιταλιστικής ανάπτυξης, δεν ευνοεί, και για ευνόητους λόγους
παρεμποδίζει και δεν προάγει ή θέτει στο περιθώριο, κάθε προσπάθεια,
κάθε κίνηση που προωθεί και προάγει την υγεία, ευημερία και ποιότητα
ζωής των πολλών.» (Από το βιβλίο του Αρρώστιες της Καρδιάς και των
Αγγείων (Αθήνα 1999).
Με
βάση αυτές τις πεποιθήσεις ο Παναγιώτης είχε βρει στην ΠΔ, όπως μου
επαναλάμβανε συνεχώς όποτε σχεδόν με έβλεπε, το πολιτικό πρόταγμα που
συνέδεε τη βαθιά γνώση του για τη βιολογική κρίση και τη κρίση Υγείας με
τις αιτίες της πολυδιάστατης κρίσης και τον μοναδικό που έβλεπε τρόπο
διεξόδου από αυτή μέσα από μια ΠΔ. Για αυτό και είχε γίνει, ιδιαίτερα τα
τελευταία 15 χρόνια, ο θερμότερος υποστηρικτής της ΠΔ, που με τον
ενθουσιασμό του και την άδολη πίστη του, παρέσυρε οποιοδήποτε ακροατήριο
μπροστά του να προβληματιστεί και να ψάξει, και κάποιους ακόμη και να
αναμιχθούν οι ίδιοι στην περιπέτεια της ΠΔ. Ιδιαίτερα σήμερα που η
καταστροφική κρίση έκανε ακόμη φανερότερη τη σχέση μεταξύ Υγείας και
κοινωνικο-οικονομικού συστήματος.
Τέλος,
δεν θα ξεχάσω τη συγκίνηση που ένιωσα ξαναζώντας και δικές μου
αναμνήσεις από μια Ελλάδα που τώρα δεν υπάρχει πια στο βιβλίο του
Σιωπηλή Άνοιξη, Σιωπηλό Καλοκαίρι (Ελληνικά Γράμματα, 2004) στο οποίο,
με βάση τις πλούσιες εμπειρίες του αλλά και τη πλουσιότερη φαντασία του,
απέδειξε ότι πέρα από τη βαθιά γνώση του στην οικολογική ιατρική
διέθετε και ένα πολύ σημαντικό λογοτεχνικό ταλέντο.
Και
φυσικά, ακόμα ακούω στα αυτιά μου αυτό που μου είπε την τελευταία φορά
που τον είδα, πριν μερικούς μήνες (και επαναλάμβανε εδώ και μερικά
χρόνια) ότι ήθελε να αφιερώσει την υπόλοιπη ζωή του στην ΠΔ, όταν θα
αποσυρόταν από την ενεργό δράση στην οικολογική ιατρική γα την οποία θα
τον θυμούνται με ευγνωμοσύνη οι χιλιάδες ασθενείς και αναγνώστες του από
όλα τα κοινωνικά στρώματα που προσέτρεξαν στις πολύτιμες συμβουλές του.
Δυστυχώς, μας άφησε νωρίς και δεν μπόρεσε ποτέ να εκπληρώσει αυτό του
το όνειρο. Αλλά για εμάς στην ΠΔ είναι και θα είναι πάντα μαζί μας να
μας εμψυχώνει στις δύσκολες στιγμές, όπως πάντα έκανε από τότε που
είχαμε τη τύχη να τον γνωρίσουμε. Τα έργα του άλλωστε μένουν όπως και τα
γραπτά του για την ΠΔ για να φωτίζουν τόσο όλους εμάς όσο και αυτούς
που δεν είχαν ποτέ τη τύχη να τον γνωρίσουν.
Γεια σου Παναγιώτη. Σε ευχαριστούμε για όλα
Τάκης Φωτόπουλος
27/1/2013
O
Παναγιώτης υπήρξε πολύ ένθερμος υποστηρικτής και σύντροφος σε αυτόν τον
αγώνα και συνέβαλε σπουδαία στην προώθηση του σκοπού μας, όχι μόνο στον
πολιτικό αγώνα, αλλά τον επέκτεινε επίσης στην υγεία. Εντυπωσιάστηκα
πολύ με το πάθος του για τα ιδανικά του να εργαστεί προς μια Περιεκτική
Δημοκρατία. Άσκησε την ΠΔ στη ζωή του. Προώθησε την ευαισθητοποίηση για
το πόσο ανάγκη είναι να αναλάβουμε τον έλεγχο της ευημερίας μας και την
ευημερία του πλανήτη μας. Θα μας λείψει βαθιά, τώρα έχουμε μια φωνή
λιγότερη να φωνάξει το μήνυμά μας, αλλά όσοι-ες έρχονται σε επαφή με τις
ιδέες του Παναγιώτη, πολλοί φίλοι του, ασθενείς, και οι αναγνώστες των
γραπτών του, θα προσθέσουν τώρα τις φωνές τους και θα συνεχίσουμε αυτό
τον αγώνα. Με θλίψη και αλληλεγγύη,
Viji Sargis
Είναι
ό,τι πιο αναπάντεχο και τραγικό για τον καθένα μας, την οικογένεια του,
για το δίκτυο. Χάσαμε τον Παναγιώτη. Χάσαμε τη φωνή της ΠΔ. Στα κείμενα
του, στις παρεμβάσεις του, στην μια και μοναδική φορά που είχα την τύχη
να τον συναντήσω -νέο μέλος στο δίκτυο-, στο σπίτι του, στα γραπτά του,
στο περιοδικό ΥΓΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ, τα πάντα γύρω του ήταν πλημμυρισμένα απο
την πίστη του πως το πρόταγμα μας είναι η μοναδική ελπίδα για τον
άνθρωπο. Στη μνήμη του, στην προσφορά του ας αφιερωθεί το ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ της
ΠΔ που τόσο πολύ πίστευε στην αναγκαιότητα της συγγραφής και εκδοσής
του.
Σπύρος
Tραγικό
όσο και ξαφνικό. Χάσαμε τον άνθρωπο "πάθος" του δικτύου. Τον Παναγιώτη
τον χαρακτήριζε η αμεσότητα και η ευθύτητα τόσο στον προφορικό λόγο, όσο
και στον γραπτό. Νομίζω πως εκτός απ' το δίκτυο της ΠΔ θα λείψει και στους εκατοντάδες ασθενείς που βοήθησε και θεράπευσε.
Γ.
Η
ομάδα Αθήνας για την Περιεκτική Δημοκρατία αποχαιρετά με μεγάλη θλίψη
σήμερα έναν σύντροφο της και παθιασμένο υποστηρικτή του προτάγματος της
Περιεκτικής Δημοκρατίας, που με την ευθυτενή στάση του και το έργο του
προσέφερε πολλά στην επέκταση αλλά και εμβάθυνση του προτάγματος, τόσο
στο θέμα της βιολογικής διάστασης της Πολυδιάστατης Κρίσης που μαστίζει
την ανθρωπότητα από την εγκατάσταση του συστήματος της Αγοράς και της
αντιπροσωπευτικής ψευτο-"δημοκρατίας", και ειδικά σήμερα με την
Παγκοσμιοποίηση του, όσο και στη χρήσιμη εκλαΐκευση εννοιών και όρων του
προτάγματος, αλλά ακόμα και στην εισαγωγή απλών και κατανοητών κριτικών
εργαλείων για την αποτίμηση άλλων πολιτικών ρευμάτων και προταγμάτων.
Ήταν
πάντα δίπλα μας σε κάθετι που χρειαζόμασταν στην Αθήνα, συμβάλλοντας
τόσο με την παρουσία του, όσο και με το αγωνιστικό ήθος και την
ευθυκρισία του στο ηθικό της ομάδας ειδικά σε δύσκολες στιγμές, όπως
αυτές που περνάει σήμερα η μεγάλη πλειοψηφία του λαού, μέσα από την
Χουντοποίηση και την πρωτοφανή οικονομική κατοχή των ντόπιων και ξένων
ελίτ, που λειτουργούν σε αντικειμενική συνέργεια με τη σημερινή
"Αριστερά", η οποία δεν διστάζει πολλές φορές να χρησιμοποιεί τα ίδια τα
μέσα του συστήματος για να χτυπήσει κάθε επικίνδυνο και γι' αυτή,
αντισυστημικό πρόταγμα.
Οι
συμβουλές και οι προτάσεις του ήταν πολύτιμες και καίριες, αφού πολλές
τις συζητάμε και σήμερα για την υλοποίηση τους, ενώ δεν δίσταζε ποτέ να
διατυπώνει τη γνώμη του με παρρησία και να στηλιτεύει την ενσωμάτωση του
μεγαλύτερου μέρους της σημερινής "διανόησης". Θαυμαστής του Καστοριάδη
κάποτε, αντιλήφθηκε από τους πρώτους, τη συστημική ενσωμάτωση των ιδεών
του μέσα από μια εντελώς αυτο-αναφορική και κομφορμιστική κατεύθυνση,
έναν κομφορμισμό τον οποίον ο Καστοριάδης επιφανειακά "στηλίτευε" τα
τελευταία χρόνια της ζωής του, χωρίς όμως να προτείνει ο ίδιος, ως
ζωντανό μέρος του απελευθερωτικού υποκειμένου, μια πραγματικά
εναλλακτική οργάνωση της κοινωνίας και τον τρόπο πραγματοποίησης της,
αλλά παραπέμποντας στη μαγική αλλαγή των Φαντασιακών γι' αυτό! Έτσι, σε
αντίθεση, ο Παναγιώτης, ως ζωντανό κομμάτι του απελευθερωτικού
υποκειμένου μέχρι την τελευταία στιγμή, επέλεξε να σταθεί στο πλευρό της
Περιεκτικής Δημοκρατίας και του Τάκη Φωτόπουλου από τα πρώτα βήματα
τους, συμβάλλοντας με τον πύρινο και καθαρό του λόγο και την πράξη του,
στην απήχηση του προτάγματος σε μεγάλες ομάδες ανθρώπων που
αντιλαμβάνονταν την ανάγκη για να ξεριζωθεί το τυραννικό και αδιέξοδο
αυτό σύστημα και να αντικατασταθεί με ένα πραγματικά δημοκρατικό,
ορθολογικό σύστημα, που θα έβαζε την ποιότητα ζωής ΌΛΩΝ για την οποία
αγωνιζόταν ο ίδιος συνεπώς σε όλη του τη ζωή, σε πρώτο πλάνο.
Παναγιώτη, θα σε θυμόμαστε και θα εμπνεόμαστε από εσένα!
Βιογραφικό
Ο
Δρ. Παναγιώτης Κουμεντάκης σπούδασε στο Πάντειο Πανεπιστήμιο πολιτικές
επιστήμες και στην συνέχεια πραγματοποίησε σπουδές στις ΗΠΑ, στην Οικολογική Αφάρμακο Ιατρική (Φυσική Υγιεινή), την οποία ασκούσε για περισσότερα από 35 χρόνια στην Αθήνα.
Η
Οικολογική Ιατρική είναι κλάδος της βιολογικής επιστήμης και ασχολείται
με την ανθρώπινη υγεία και ευεξία. Είναι η επιστήμη της υγείας και
ξεκίνησε στην εμβρυακή της μορφή στην Αρχαία Ελλάδα.
Η
Οικολογική Ιατρική είναι ένα σύστημα φροντίδας σώματος-πνεύματος, στην
υγεία και στην αρρώστια, και επιδιώκει την βελτίωση και διατήρηση της
υγείας του ατόμου, καθώς και την ανάκτηση της υγείας, όταν κλονιστεί, με
την χρησιμοποίηση απλών, φυσιολογικών μέσων και παραγόντων, και κυρίως
με την σωστή διατροφή-διαβίωση και αποτοξίνωση του οργανισμού, και
γενικά με την αλλαγή του τρόπου ζωής.
Ο Π.Κ. ήταν μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του "Διεθνούς Συλλόγου Υγιεινιστών Γιατρών" (International Association of Hygienic Physicians) (ΗΠΑ). Έχει
εκδώσει από το 1974 έξι βιβλία για θέματα υγείας, διατροφής,
οικολογικής-υγιεινιστικής θεραπείας, υγιεινής μαγειρικής, λογοτεχνίας
κλπ. Ήταν εκδότης-διευθυντής του περιοδικού "Υγεία για Όλους" που έχει
συμπληρώσει αρκετά χρόνια κυκλοφορίας. Πρόκειται για περιοδικό
σωματικής και ψυχικής υγείας, σωστής διατροφής, οικολογικής θεραπευτικής
και ποιότητας ζωής, στο οποίο δημοσιεύονται τακτικά κείμενα
διακεκριμένων Ελλήνων και ξένων γιατρών.
Ο
Π.Κ. υπήρξε επί σειρά ετών συνεργάτης σε μεγάλες εφημερίδες και
περιοδικά των Αθηνών, διατηρώντας τακτική στήλη για θέματα υγείας,
οικολογικής-υγιεινιστικής θεραπευτικής και υγιεινής
διατροφής-διαβίωσης. Έχει πραγματοποιήσει κατά καιρούς, εκατοντάδες
ομιλίες στην Αθήνα και στις μεγάλες πόλεις της επαρχίας, και έχει δώσει
πολλές συνεντεύξεις στα ΜΜΕ.
Τα
τελευταία τριάντα χρόνια διέδιδε τις νέες ιδέες και τα ευρήματα της
επιστήμης για την σωστή διατροφή, την υγιεινή διαβίωση και μαγειρική,
για την βελτίωση της υγείας και την ανάκτησή της με φυσικά-φυσιολογικά
μέσα, μέσω ομιλιών, συνεντεύξεων, συνεργασιών στα ΜΜΕ, βιβλίων,
φυλλαδίων, περιοδικών και άλλων δραστηριοτήτων, καθώς και καθημερινών
επαφών με ανθρώπους που χρειάζονται βοήθεια, ενημέρωση και συμπαράσταση,
για να βελτιώσουν ή να ανακτήσουν την υγεία τους.
Η
Οικολογική Ιατρική (Φυσική Υγιεινή), την οποία εκπροσωπεί στην χώρα μας
ο Π.Κ., χρησιμοποιεί για την ανάκτηση της υγείας και την ίαση της
αρρώστιας, τα ίδια φυσιολογικά μέσα και τους παράγοντες, που
χρησιμοποιούνται για την διατήρηση και την βελτίωση της υγείας, αλλά με
σχετική τροποποίηση, ώστε να ανταποκριθούν στις τρέχουσες ανάγκες και
απαιτήσεις του άρρωστου, τοξινωμένου και εξασθενημένου οργανισμού.
Μόνον
στις επείγουσες και έκτακτες παθολογικές καταστάσεις χρειάζονται,
σύμφωνα με την επιστήμη της Οικολογικής Αφαρμάκου Ιατρικής, φάρμακα και
ιατρικές παρεμβάσεις και επεμβάσεις. Για να βοηθήσει την βελτίωση της
υγείας και την ίαση της αρρώστιας, ο υγιεινιστής γιατρός επιχειρεί
κάποιες βασικές αλλαγές στον τρόπο ζωής και διατροφής του αρρώστου, τον
ενθαρρύνει να εγκαταλείψει όλες τις βλαπτικές του συνήθειες και τον
φροντίζει συνολικά ως ενιαία ψυχοσωματική οντότητα. Δεν επικεντρώνεται
στα επιμέρους πάσχοντα όργανα, δεν αντιμετωπίζει αυτόνομα τις διάφορες
αρρώστιες, αλλά φροντίζει τον ασθενή συνολικά-ολιστικά.
Ο
Π.Κ. πίστευε πως δεν θα προχωρήσει σημαντικά και δεν θα διαδοθεί
ευρύτατα οποιοδήποτε κίνημα που στοχεύει στην υγεία, ευεξία και ποιότητα
ζωής των ανθρώπων, εάν δεν προηγηθούν κάποιες ουσιαστικές αλλαγές στις
κοινωνικοοικονομικές δομές που επικρατούν σήμερα. Το σύστημα της
οικονομίας της αγοράς και της καπιταλιστικής ανάπτυξης, δεν ευνοεί, και
για ευνόητους λόγους, παρεμποδίζει και δεν προάγει ή θέτει στο περιθώριο
κάθε προσπάθεια, κάθε κίνηση που προωθεί και προάγει την υγεία,
ευημερία και ποιότητα ζωής των πολλών. Προς το παρόν λοιπόν, δεν μένει
παρά να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε κάτω από τις παρούσες δυσμενείς
κοινωνικοοικονομικές συνθήκες και καταστάσεις, αγωνιζόμενοι για τις
αλλαγές και αναμορφώσεις εκείνες, που θα επιτρέψουν την επικράτηση της
γνήσιας, Περιεκτικής Δημοκρατίας (δημοκρατία πολιτική, κοινωνική, οικονομική, οικολογική και υγειονομική) και της Οικολογικής-Υγιεινιστικής Ιατρικής.
Τα
δύο αυτά ρωμαλέα κινήματα της εποχής μας επιδιώκουν και έχουν
αποκλειστικό στόχο την αναμόρφωση της κοινωνίας σε βάσεις υγιείς και την
υλοποίηση του μέγιστου αιτήματος του καιρού μας και του τόπου μας, που
είναι: Υγεία, ευημερία, ειρήνη και ποιότητα ζωής, για όλους τους
ανθρώπους.
Ο Π.Κ. διατέλεσε για χρόνια μέλος της ΣΟ του διεθνούς περιοδικού Democracy & Nature και του διάδοχου του, The International Journal of Inclusive Democracy.
Βιβλιογραφία
Υγεία για όλους με σωστή διατροφή, Κουκκίδα(2009)
Γρίπη Η1Ν1, Κουκκίδα(2004)
Σιωπηλή άνοιξη, σιωπηλό καλοκαίρι, Ελληνικά Γράμματα(1999)
Αρρώστιες της καρδιάς και των αγγείων, Ιδιωτική Έκδοση(1996)
Σύγχρονη υγιεινή οικολογική μαγειρική, Ιδιωτική Έκδοση (2008)
Μυστικά της διατροφής, Αρχέτυπο
Γρίπη Η1Ν1, Κουκκίδα(2004)
Σιωπηλή άνοιξη, σιωπηλό καλοκαίρι, Ελληνικά Γράμματα(1999)
Αρρώστιες της καρδιάς και των αγγείων, Ιδιωτική Έκδοση(1996)
Σύγχρονη υγιεινή οικολογική μαγειρική, Ιδιωτική Έκδοση (2008)
Συμμετοχή σε συλλογικά έργα
Παγκοσμιοποιημένος καπιταλισμός, έκλειψη της αριστεράς και περιεκτική δημοκρατία, Κουκκίδα (2008)Μυστικά της διατροφής, Αρχέτυπο
Μερικά άρθρα του στο ελληνικό περιοδικό «Περιεκτική Δημοκρατία»
Η οικονομία της αγοράς και η βιολογική κρίση
Πώς η οικονομία της αγοράς ρυθμίζει το τι τρώμε και από τι θα πεθάνουμε
Γιατί Χρειαζόμαστε μια Περιεκτική Δημοκρατία σήμερα;
Ένας Αισώπειος μύθος και η συμ βολική του σημασία
Το κουτί της καπιταλιστικής νεοφιλελεύθερης Πανδώρας και η ΠΔ
Διατροφή και Οικονομία της Αγοράς
Παθογένειες της σύγχρονης ζωής και ο τρόπος υπέρβασής τους
Καταναλωτισμός, κυκλώματα και διαφθορά στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία
Πώς η οικονομία της αγοράς ρυθμίζει το τι τρώμε και από τι θα πεθάνουμε
Γιατί Χρειαζόμαστε μια Περιεκτική Δημοκρατία σήμερα;
Ένας Αισώπειος μύθος και η συμ
Το κουτί της καπιταλιστικής νεοφιλελεύθερης Πανδώρας και η ΠΔ
Διατροφή και Οικονομία της Αγοράς
Παθογένειες της σύγχρονης ζωής και ο τρόπος υπέρβασής τους
Καταναλωτισμός, κυκλώματα και διαφθορά στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία