[Μία μορφή του κειμένου διαβάσθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 2015 στην
εκδήλωση "Ευημερία χωρίς ανάπτυξη" που διοργανώθηκε από του Ηλιόσπορους
στο ΕΜΠ. Δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο 2015 στο site των
Ηλιόσπορων, goo.gl/90ilpd]
Γιώργος Ν. Οικονόμου
Δρ Φιλοσοφίας, συγγραφέας
ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ,
ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ
Ο Γάλλος φιλόσοφος
Μισέλ Φουκώ γράφει πως «εκεί όπου υπάρχει έργο δεν υπάρχει τρέλα», πράγμα που μπορεί
να σημαίνει πως εκεί όπου δεν υπάρχει έργο υπάρχει τρέλα. Αυτό ισχύει στη
νεοελληνική περίπτωση, όπου υπάρχει γενικευμένη τρέλα, ακριβώς επειδή δεν
υπάρχει έργο σε όλους σχεδόν τους τομείς που συγκροτούν μία κοινωνία, στον
παραγωγικό, στον οικονομικό, στον πολιτικό, στον διοικητικό, στον πολιτισμικό. Χαρακτηριστικά
συμπτώματα αυτής της τρέλας είναι η παταγώδης αποτυχία του πολιτικού συστήματος
που οδήγησε στη γενικευμένη χρεοκοπία, ο παρασιτικός γραφειοκρατικός
μηχανισμός, το πελατειακό καθεστώς, η διαφθορά, η αδυναμία παραγωγής πλούτου, η
έλλειψη εκπαίδευσης, παιδείας, αγωγής, πολιτισμού και δημοκρατικής παράδοσης.
επίσης η συναίνεση της κοινωνίας επί τέσσερις δεκαετίες στο εξαθλιωμένο
κομματοκρατικό σύστημα και η απάθειά της ενώπιον του σημερινού μεγάλου αδιεξόδου.
Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι το πώς θα υπάρξει διέξοδος από την
γενικευμένη τρέλα και παρακμή.
Το ερώτημα αυτό οδηγεί σε μία
συζήτηση, που επιβάλλεται να γίνει, διότι οι κυρίαρχες αντιλήψεις στον χώρο των
κομμάτων, των διανοουμένων και της Αριστεράς εγκλωβίζονται στο κοινοβουλευτικό
και κομματικό πλαίσιο, όπως έδειξαν και οι τελευταίες εκλογές. Πράγματι,το
ερώτημα που έθεσαν και θέτουν πάντοτε τα κόμματα και το αντιπροσωπευτικό
σύστημα και στο οποίο καλούνται να απαντήσουν οι ψηφοφόροι είναι: «ποιο κόμμα
να ψηφίσω;» ή «ποιον πολιτικό να ψηφίσω;», θεωρώντας έτσι και επιβάλλοντας ότι
το βασικό πολιτικό ερώτημα είναι το «ποιος με κυβερνά;» ή «ποιος πρέπει να με
κυβερνά». Τα ερωτήματα αυτά εμπεριέχουν την αντίληψη ότι κάποιος πρέπει πάντοτε
να με κυβερνά, άρα το πολιτικό διακύβευμα είναι να βρώ τον «καλύτερο» για να με
κυβερνήσει. Δηλαδή, τα ερωτήματα όπως τίθενται εμπεριέχουν την αντιπροσώπευση
και την πολιτική αλλοτρίωση των ανθρώπων. Στην περίπτωση αυτή γίνεται
μετατόπιση του ζητήματος, αφού το βασικό ερώτημα που θέτει η κλασική πολιτική
φιλοσοφία και πρακτική είναι: «τι το κύριον της πόλεως είναι;», δηλαδή,
«ποιος ασκεί την εξουσία, ποιος λαμβάνει τις αποφάσεις και θεσπίζει τους νόμους;».
Είναι ο ένας, οι ολίγοι ή οι πολλοί;
Είναι οι πλούσιοι ή ο άποροι; Είναι τα ανώτερα στρώματα ή τα μεσαία και τα
κατώτερα, όλη η κοινωνία; Και τα συναφή με αυτό ερωτήματα: Πώς λαμβάνονται οι
αποφάσεις και πώς ορίζονται τα πρόσωπα που ασκούν την εκτελεστική, τη δικαστική
και τη νομοθετική εξουσία; Υπάρχει ουσιαστικός έλεγχος της εξουσίας, με
δικαστικές και ποινικές κυρώσεις;
Αναλόγως των απαντήσεων που δίνονται στο
βασικό ερώτημα, και στα συναφή, τα πολιτεύματα διακρίνονται σε μοναρχικά,
ολιγαρχικά, δημοκρατικά, αριστοκρατικά και τυραννικά. Αυτά τουλάχιστον
διακρίνει η κλασική πολιτική φιλοσοφία (Πλάτων, Αριστοτέλης) αλλά και η
νεωτερική (Σπινόζα, Λοκ, Χομπς, Μοντεσκιέ, Ρουσσώ). Αυτό το βασικό ερώτημα έχει
ως συμπληρωματικό του το: «τι δει το κύριον είναι της πόλεως;» (ποιος πρέπει
να είναι ο κυρίαρχος της πόλεως;) και το «τις η αρίστη πολιτεία;»
(ποιο είναι το άριστο πολίτευμα).
Η δημοκρατική αντίληψη απαντά
στα ερωτήματα αυτά σαφώς και κατηγορηματικώς, και στα δύο επίπεδα, περιγραφικό
και δεοντολογικό: το κύριον της πόλεως στα αντιπροσωπευτικά πολιτεύματα
είναι οι ολίγοι αντιπρόσωποι των ανωτέρων στρωμάτων (επιχειρηματιών,
τραπεζιτών, καναλαρχών κ.ά.) και πρέπει να αντικατασταθούν από τους πολλούς,
από τον δήμο. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε ολιγαρχία, στη δεύτερη δημοκρατία,
άμεση δημοκρατία. Το ουσιαστικό ερώτημα, επομένως, που πρέπει να τεθεί είναι:
«πώς θα αυτοκυβερνηθούμε;» ή «πώς θα οργανώσουμε και θα κυβερνήσουμε τον κοινό βίο;»
- πώς, δηλαδή, εμείς οι ίδιοι θα οργανώσουμε την κοινή ζωή μας και όχι
κάποιοι αντιπρόσωποι, ηγέτες ή κόμματα, οικονομολόγοι, συνταγματολόγοι,
γραφειοκράτες, νομικοί, δικηγόροι, μηχανικοί, όχι κάποιοι άλλοι αντί για μας.
Αυτά τα ερωτήματα πρέπει να
τεθούν επειγόντως σήμερα για συζήτηση και προσανατολισμό. Όμως δεν τίθενται από
όλα τα κόμματα – δεξιά, κεντρώα, σοσιαλδημοκρατικά, αριστερά -, τα οποία θέτουν
τα παραπλανητικά ερωτήματα: «ποιος με
κυβερνά;» ή «πώς με κυβερνά;» διολισθαίνοντας τεχνηέντως και εμμέσως στην
υπεράσπιση του αντιπροσωπευτικού πολιτεύματος. Ούτε τίθενται στη σημερινή
Ελλάδα στην οποία το πολιτικό σύστημα έχει αποτύχει παταγωδώς, δεν έχει όμως
καταρρεύσει ούτε αλλάξει. Χρειάζεται επομένως ριζική αλλαγή, η οποία είναι αδύνατο
να γίνει από τους υπάρχοντες κομματικούς σχηματισμούς. Στην προοπτική αυτή τίθεται ένα βασικό ερώτημα: Πώς μπορεί να γίνει η αλλαγή
του συστήματος; Πιο συγκεκριμένα: Ποιες είναι οι βασικές κινήσεις που πρέπει να γίνουν ως πρώτο βήμα; Το ερώτημα αυτό
δεν μπορεί να απαντηθεί πειστικά εάν πρώτα δεν ξεκαθαρισθούν ορισμένα θεμελιώδη
ζητήματα, όπως, «ποιος είναι ο στόχος του πολιτικού αγώνα» και «ποιος είναι ο
βασικός αντίπαλος για την επίτευξη αυτού του στόχου».
Είναι
θεμελιώδη διότι χωρίς τον καθορισμό του στόχου και του αντιπάλου δεν μπορεί να
καθορισθεί η πολιτική πράξη, η στρατηγική και η τακτική.
Οι
αντίπαλοι της δημοκρατίας
Εάν στόχος είναι η δημοκρατική
πολιτεία, με την έννοια της πραγματικής κυριαρχίας των πολιτών και όχι των
πολιτικών, της κυριαρχίας των πολλών και όχι των αντιπροσώπων και των κομμάτων,
τότε είναι εμφανές ότι στόχος είναι η αλλαγή του υπάρχοντος ολιγαρχικού
κομματοκρατικού πολιτεύματος. Αυτό σημαίνει συμμετοχή της κοινωνίας στη λήψη
των αποφάσεων, στη θέσπιση των νόμων, στον ουσιαστικό έλεγχο της εξουσίας με
πλήρη διαφάνεια. Άρα χρειάζεται να
αποδυναμωθούν οι θεσμοί και τα κέντρα εξουσίας του κοινοβουλευτικού πολιτεύματος,
να αφαιρεθούν αρμοδιότητες από τα στηρίγματά του, ήτοι από κόμματα,
κοινοβούλιο, δικαστική εξουσία, οικονομική ελίτ, ΜΜΕ, Εκκλησία, δημάρχους και
περιφερειάρχες. Έτσι όμως προσδιορίζεται και η απάντηση στο δεύτερο ζήτημα:
βασικός αντίπαλος στον αγώνα για πραγματική δημοκρατία είναι οι πιο πάνω
αναφερθέντες, οι σημασίες και οι θεσμοί του αντιπροσωπευτικού πολιτεύματος, που
επιτρέπουν και εξασφαλίζουν την ολιγαρχική διακυβέρνηση.
Πράγματι, η βασική σημασία του
συστήματος αυτού είναι η «αντιπροσώπευση», με εργαλεία τις εκλογές και τα
κόμματα. Όμως οι εκλογές δεν καθιστουν το πολίτευμα δημοκρατικο και τα κόμματα
αναιρούν τη δημοκρατία, διότι επιδιώκουν με κάθε τρόπο την αύξηση της δύναμής τους
για μεγαλύτερο μερίδιο στην εξουσία, αποτρέποντας τη συμμετοχή και την
πρωτοβουλία των ανθρώπων. Αυτό που επιδιώκει παντί τρόπω κάθε βουλευτής,
δήμαρχος ή περιφερειάρχης είναι η εκλογή του και η επανεκλογή του. Αυτός είναι
ο κύριος σκοπός του, ασχέτως βεβαίως των ψευδών κατά τεκμήριο υποσχέσεων και ιδεολογικών
διακηρύξεων με τις οποίες περιτυλίγει και σερβίρει την προσωπική του φιλοδοξία.
Ενώ όλα τα κόμματα και οι βουλευτές σε όλες τις χώρες και τις εποχές κόπτονται
υπέρ του «λαού» και του «έθνους», εντούτοις ο «λαός» δυσπραγεί και σε περιόδους
κρίσης δυστυχεί, ενώ οι ίδιοι οι πολιτικοί ευτυχούν μέσα στην εξουσία και τα
προνόμιά τους, από τα οποία όχι μόνο δεν παραιτούνται, αλλά περιφρουρούν με
ιδιάζοντα ζήλο και κυνισμό, όπως συμβαίνει στην χρεοκοπημένη Ελλάδα. Επίσης, στα
πλαίσια του κοινοβουλευτισμού όλα τα κόμματα,
όχι μόνο αυτά της συγκυβέρνησης, συμμετέχουν στην εξουσία με τον έναν ή
τον άλλον τρόπο. Το ίδιο ισχύει και για τα κόμματα της Αριστεράς: είναι
στυλοβάτες του κομματοκρατικού κοινοβουλευτικού συστήματος, αφού και αυτά
στηρίζονται στην ίδια λογική της αντιπροσώπευσης, υποτάσσοντας τα κοινωνικά
προβλήματα στο κομματικό συμφέρον. Συνεπώς η εκλογική ενδυνάμωση των κομμάτων
εμπεδώνει στην ουσία το κοινοβουλευτικό ολιγαρχικό πολίτευμα.
Πρώτο βήμα λοιπόν στην
προσπάθεια για δημοκρατία είναι η αποδυνάμωση της κομματοκρατίας και της
«αντιπροσώπευσης». Πώς επιτυγχάνεται αυτή η αποδυνάμωση; Κατ’ αρχάς με τη μη
συναίνεση. Η εξουσία που αποκτούν τα κόμματα οφείλεται στο γεγονός πως κάποιοι
τα ψηφίζουν και τα νομιμοποιούν, δίνοντάς τους την εξουσιοδότηση να πράττουν
όπως αυτά νομίζουν. Η οποιαδήποτε εξουσία υπάρχει επειδή κάποιοι συναινούν σε
αυτήν. Εάν δεν υπάρχει η συναίνεση των πολλών παύει και η εξουσία. Συνεπώς το
βασικό πολιτικό πρόβλημα δεν είναι ποιον
αντιπρόσωπο ψηφίζουμε, σε ποιο κόμμα αναθέτουμε τη σκέψη και την πράξη μας,
διότι τότε απλώς μεταφέρουμε την εξουσία σε άλλους. Η ελπίδα σε κόμματα και
αντιπροσώπους τροφοδοτεί και γιγαντώνει
την ολιγαρχία. Το βασικό είναι το πώς
μπορεί η εξουσία να μείνει σε εμάς, να ασκηθεί από την ίδια την κοινωνία – πώς
θα αυτοκυβερνηθούμε. Έτσι θεμελιώνεται η δημοκρατία. Με άλλα λόγια, ο δρόμος
για την αλλαγή του ολιγαρχικού συστήματος προς ένα δημοκρατικό πολίτευμα είναι
ένας: πλήρης αποδέσμευση από την εκλογική και κομματική λογική και ταυτόχρονη
προσπάθεια δημιουργίας κινήσεων, πρωτοβουλιών, συνελεύσεων που θα
αντιστρατεύονται τη λογική της ανάθεσης σε αντιπροσώπους.
Υπάρχει όμως η διαδεδομένη αγοραία
αντίληψη πως επειδή η άμεση δημοκρατία προς το παρόν δεν είναι εφικτή,
επιβάλλεται ή επιτρέπεται η ανάθεση της διακυβέρνησης ή της αντιπολίτευσης σε
κάποιο αριστερό κόμμα, μεταθέτοντας έτσι το όραμα για τη δημοκρατία στο απώτερο
μέλλον (πότε άραγε;). Η αντίληψη αυτή είναι βαθύτατα αλλοτριωτική και
αντιδημοκρατική, αφού ενισχύοντας τα κόμματα ενισχύεται η ολιγαρχία και η
πολιτική ετερονομία, διότι, τα κόμματα είναι οι βάσεις και τα στηρίγματα της
ολιγαρχίας, όπως ήδη ανέφερα. Από την άλλη, μπορεί οι ψηφοφόροι να δίνουν το
δικό τους νόημα στην ψήφο τους, όμως οι «αντιπρόσωποι» ούτε γνωρίζουν αυτό το
νόημα ούτε θέλουν να το γνωρίσουν, άρα δεν το λαμβάνουν υπ’ όψιν τους. Τελικώς
η ψήφος λαμβάνει ένα και μόνο νόημα: την κατάφαση στην αντιπροσώπευση και στο
κομματικό σύστημα.
Η δημοκρατία δεν μπορεί να υπάρξει στο μέλλον
αν κάποιοι δεν προσπαθήσουν στο παρόν. Το μέλλον που ονειρευόμαστε υπάρχει στο
παρόν, στην πράξη μας. Εάν δεν υπάρχει τώρα δεν υπάρχει ούτε αύριο. Όταν το
σκέφτεσαι θεωρητικώς και το
εγκαταλείπεις πρακτικώς, αναθέτοντάς το σε «αντιπροσώπους», τότε ουσιαστικώς το καταργείς - ακυρώνεις την επιθυμία σου. Το
μέλλον δεν είναι αποτέλεσμα μόνο σκέψης, αλλά κυρίως δράσης, κυοφορείται στις
πράξεις του παρόντος. Το μέλλον δεν είναι για να το σκέφτεσαι αλλά για να το
πράττεις, τονίζει ο Κ. Καστοριάδης. Ανήκει σε αυτούς που το δημιουργούν, όχι σε
αυτούς που περιμένουν και αδρανούν, που το εκχωρούν σε άλλους. Όταν δεν
υπάρχουμε εμείς, υπάρχουν οι άλλοι – η εξουσία, τα κόμματα, η οικονομική ελίτ.
Το πολιτικό πεδίο απεχθάνεται το κενό, πρέπει να υπάρχει πράξη. Πράττουμε σήμερα αυτό που θέλουμε να υπάρξει
αύριο - αυτή είναι η απαραίτητη συνθήκη κάθε δημιουργίας, άρα και της
δημοκρατίας.
Συνεπώς, ο στρατηγικός στόχος
της αυτονομίας και της δημοκρατίας δεν μπορεί να υποτάσσεται σε τακτικισμούς
που εξυπηρετούν την ετερονομία της αντιπροσώπευσης. Η αυτονομία δεν μπορεί να
υπάρξει κάνοντας υποχωρήσεις και παραχωρήσεις στην ετερονομία. Στη δημοκρατία
δεν φθάνουμε μέσα από την ολιγαρχία, μέσα από αντιλήψεις και πράξεις
ολιγαρχικές, μέσα από θεσμούς και νόμους ολιγαρχικούς. Αν ίσχυε το αντίθετο
τότε θα ζούσαμε σε μία διαρκή χαρούμενη δημοκρατική
κατάσταση. Στη δημοκρατία φθάνουμε μόνο μέσα από τη δημοκρατία, όπως ακριβώς
στην ελευθερία φθάνουμε μόνο μέσα από την ελευθερία. Μέσα από πράξεις και
εκπαιδεύσεις δημοκρατικές. Εάν η δημοκρατία χρειάζεται μία εκπαίδευση τότε αυτή
δεν είναι η ολιγαρχική - η δημοκρατία δεν διδάσκεται μέσα από κόμματα και
εκλογές, μέσα από αντιπροσωπεύσεις και αναθέσεις. Με άλλα λόγια, όσο δεν
μπορούμε να πραγματοποιούμε εμείς οι ίδιοι την ιστορία μας, να δημιουργούμε
ελεύθερα τους νόμους, να είμαστε η πηγή των σημασιών και των θεσμών, η ανάθεση
σε «αντιπροσώπους» απομακρύνει ακόμη πιο πολύ τον στόχο της δημοκρατίας.
Αυτό που τελικώς καθορίζει και
δίνει μορφή στο άτομο δεν είναι τόσο οι σκέψεις του, οι επιθυμίες ή οι φαντασιώσεις του όσο οι πράξεις του.
Είμαστε και γινόμαστε αυτό που πράττουμε. Συνεπώς, στον πολιτικό χώρο όταν
ψηφίζουμε είμαστε ψηφοφόροι και τίποτε άλλο. Το ζήτημα είναι να γίνουμε πολίτες: να συμμετέχουμε στη λήψη των
αποφάσεων, στη θέσπιση των νόμων, στην δημιουργία και στην απονομή του δικαίου,
στον ενδελεχή έλεγχο της εξουσίας. Προς τούτο πρέπει να αλλάξουμε τους ισχύοντες
θεσμούς, τις κυρίαρχες αντιλήψεις και σημασίες. Αυτό μπορούμε να το επιτύχουμε
μόνο σε μία περίπτωση: όταν δεν είμαστε οι θεσμοί, όταν δεν έχουμε
εσωτερικεύσει τις κυρίαρχες σημασίες και τους θεσμούς. Όταν υπάρχει μια
απόσταση ανάμεσα σε εμάς και τους θεσμούς, τις ιδεολογίες και τις σημασίες του
ετερόνομου συστήματος. Αυτή είναι η μόνη συνθήκη που μας επιτρέπει να
αμφισβητήσουμε τους θεσμούς και τους νόμους, να σκεφθούμε διαφορετικά.[1]
Η βασικότερη αλλαγή είναι να
μπορέσει να εκφρασθεί η κοινωνία. Αυτό όμως γίνεται μόνο μέσα από θεσμούς. Η
κοινωνία δεν μπορεί να παράσχει στον εαυτό της οτιδήποτε παρά μόνο μέσα από
θεσμούς. Τέτοιοι θεσμοί σήμερα δεν υπάρχουν.
τα κόμματα, οι εκλογές, οι αντιπρόσωποι και τα κοινοβούλια δεν επιτρέπουν στην
κοινωνία να εκφρασθεί και να συμμετάσχει. Αντιθέτως, αλλοτριώνουν, εμποδίζουν,
αλλοιώνουν τη βούλησή της, είναι θεσμοί του ολιγαρχικού και καπιταλιστικού
συστήματος. Μέσα στους θεσμούς που θα ιδρύσει η ίδια η κοινωνία - αυτοθέσμιση
της κοινωνίας – θα μπορέσει αυτή να ενημερωθεί και να πληροφορηθεί ουσιαστικά,
να συζητήσει, να εκφρασθεί, να διαβουλευθεί, να αποφασίσει, να γίνει δηλαδή
υπεύθυνη, να αναλάβει τις ευθύνες της.
Δεν αρκούν μόνο οι διαδηλώσεις, οι πορείες, οι απεργίες που προτείνονται
ως το μοναδικό μέσον από την Αριστερά, ούτε η αλλαγή κυβερνήσεων και προσώπων (οι
κυβερνήσεις πέφτουνε, αλλάζουν, αλλά η ολιγαρχία μένει). Χρειάζονται ριζικές
αλλαγές, δηλαδή από τη ρίζα, από τους θεσμούς, από τις σημασίες, τις
νοοτροπίες, τους στόχους και τα οράματα.
Θα πρέπει να σημειωθεί η πλήρης
σχεδόν απουσία της κοινωνίας από σημαντικούς πολιτικούς και πολιτειακούς
αγώνες. Οτιδήποτε έχει γίνει οφείλεται σε πρωτοβουλίες και σε στόχους ολιγομελών
ομάδων, κομμάτων ή μεμονωμένων ηγετών,
ενώ η κοινωνική πλειοψηφία παρέμενε αδιάφορη, παθητική, συναινετική ή εχθρική.
Υπήρξαν όμως δύο εξαιρέσεις: 1. Η κατάληψη και η εξέγερση στο Πολυτεχνείο της
Αθήνας τον Νοέμβριο 1973, και 2. Οι λαϊκές συνελεύσεις στις πλατείες, κυρίως
στην πλατεία Συντάγματος, το καλοκαίρι 2011.
Από την άλλη, η υπεράσπιση των
ιδεών της άμεσης δημοκρατίας, έστω και άν δεν την συμμερίζονται πολλοί, έστω
και άν δεν είναι εφικτή αύριο, εκφράζει ωστόσο μια θετική θέληση, μια σκέψη και
επιθυμία που διανοίγουν την πολιτική φαντασία. Επιτρέπει να σκεφθούμε τη
δημοκρατία όχι ως αδύνατη, αλλά ως επίδικο ζήτημα ανοικτό στην
ενδεχομενικότητα, στη δυνατότητα και στη διαβούλευση.
Κοινωνικά
εγχειρήματα και δημοκρατία
Τα ανωτέρω βοηθούν στην
καλύτερη κατανόηση των καινοφανών εγχειρημάτων της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας,
της αυτοδιαχείρισης, των συλλογικών καλλιεργειών κ.λπ. Όλα αυτά έχουν πρωτίστως
οικονομικό και κοινωνικό χαρακτήρα – δεν θέτουν ρητώς το ζήτημα της γενικής
πολιτικής οργάνωσης και συνολικότερα το πολιτικό ζήτημα. Στις δύσκολες όμως
συνθήκες στις οποίες έχει βρεθεί η κοινωνία το κύριο ζήτημα είναι αυτό που
διαμορφώνεται στην κεντρική πολιτική σκηνή. Ο επί μέρους υλικός βίος των
ανθρώπων και η καθημερινή τους ύπαρξη εξαρτώνται αναγκαστικώς και από το τι
γίνεται στο «γενικό» κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο. Η αιτία των προβλημάτων,
της ανεργίας, της φτώχειας, της χρεοκοπίας και της γενικευμένης παρακμής
βρίσκεται στο συγκεκριμένο πολιτικό και οικονομικό σύστημα – στο οποίο συναινεί
η κοινωνική πλειονότητα. Αυτό το σύστημα πρέπει να αλλάξει, και η αλλαγή δεν μπορεί να γίνει παρά μόνο με τον
πολιτικό αγώνα των ανθρώπων. Δεν υπάρχουν περιθώρια χρόνου για α-πολιτικές
συμπεριφορές. δεν εννοώ
α-κομματικές. αντιθέτως,
οι α-κομματικές και εν πολλοίς αντικομματικές, αλλά βαθύτατα πολιτικές
ενέργειες είναι αναγκαίες, και οι μόνες άλλωστε, που μπορούν να δημιουργήσουν ουσιαστική
προοπτική.
Στο πλαίσιο αυτό φαίνεται
απαραίτητο τα εγχειρήματα της κοινωνικής οικονομίας να υπερβούν τον τοπικό,
συγκυριακό ή τεχνικό χαρακτήρα τους και να ενταχθούν σε μία ευρύτερη στόχευση
που θα τα συνέχει. να
συνδεθούν δηλαδή με ένα συνεκτικό πολιτικό πρόταγμα. Το ζήτημα αυτό ανακινείται
τόσο από το γεγονός πως η σύγχρονη οικονομία δεν υπάρχει παρά ως σύνολο όσο και
από το ότι μερικά από αυτά τα εγχειρήματα στηρίζονται στην αυτοοργάνωση, στις
συλλογικές πρωτοβουλίες από τα κάτω, στoν συμμετοχικό τρόπο λειτουργίας, στην ισοτιμία,
συνεργασία, αυτοοργάνωση, λογοδοσία των εκτελεστικών οργάνων, στον κυρίαρχο
ρόλο της γενικής συνέλευσης, στον γενικευμένο έλεγχο. Στο πλαίσιο αυτό
ακούγεται συχνά και ο όρος «συμμετοχική ή άμεση δημοκρατία», υποτείνοντας έτσι
εμβρυωδώς και προϋποθέτοντας υποτυπωδώς το δημοκρατικό πολίτευμα.
Ωστόσο, τα εγχειρήματα αυτά δεν αποτελούν καθαυτά
άμεση δημοκρατία, διότι η τελευταία οφείλεται σε ένα πρόταγμα εκφρασμένο σε ένα
κοινωνικό-πολιτικό κίνημα, είναι δε ουσιαστικά ένα πολίτευμα, με θεσμούς,
δομές, νόμους και αντιστοιχεί σε δημοκρατική κοινωνία και δημοκρατικά άτομα. Η συμμετοχή σε μία αυτοδιαχειριζόμενη
επιχείρηση που περιορίζεται στην επιχείρηση και εγκαταλείπει την πολιτική
εξουσία σε ένα άλλο ξεχωριστό σώμα κομμάτων, γραφειοκρατών, τεχνοκρατών,
πολιτικών αντιπροσώπων είναι μερική συμμετοχή και όχι πολιτική. Αποτελεί
υποκατάστατο της πολιτικής δράσης και της δημοκρατίας. Τα άτομα που συμμετέχουν
σε ένα αυτοδιαχειριζόμενο εγχείρημα και στην υπόλοιπη ζωή τους συμμετέχουν σε
κόμματα ή γραφειοκρατικά συνδικάτα δεν προάγουν το ζήτημα της δημοκρατίας. Ισχύει
όμως και το αντίστροφο: η συμμετοχή στην πολιτική εξουσία που δεν συμβαδίζει με
εξουσία στο άμεσο περιβάλλον των ατόμων και στη διαχείριση των συγκεκριμένων οικονομικών
και κοινωνικών δραστηριοτήτων είναι ελλιπής και φενάκη.
Συνεπώς, φαίνεται
απαραίτητη η εκ παραλλήλου πορεία των εγχειρημάτων της κοινωνικής οικονομίας, της
αυτοδιαχείρισης, της απομεγέθυνσης και της οικολογίας με ένα πολιτικό
δημοκρατικό πρόταγμα. Διαφορετικά υπάρχει πάντοτε ο κίνδυνος που έχει
επισημάνει ο Κορνήλιος Καστοριάδης το
1992 προκειμένου για την οικολογία: «εάν δεν υπάρξει ένα καινούργιο κίνημα, μία
αφύπνιση του δημοκρατικού προτάγματος, η “οικολογία“ μπορεί πολύ καλά να
ενσωματωθεί σε μία νεοφασιστική ιδεολογία. Για παράδειγμα, μπροστά σε μία
παγκόσμια οικολογική καταστροφή, άνετα θα βλέπαμε αυταρχικά καθεστώτα να
επιβάλλουν δρακόντειους περιορισμούς σε ένα πανικόβλητο και απαθή πληθυσμό. Η
ένταξη της οικολογικής συνιστώσας σε ένα ριζοσπαστικό πολιτικό δημοκρατικό
πρόταγμα είναι απαραίτητη. Και είναι όλο και πιο επιτακτική στον βαθμό που η
επαναμφισβήτηση των αξιών και των προσανατολισμών της τωρινής κοινωνίας, την
οποία συνεπάγεται ένα τέτοιο πρόταγμα, είναι αδιαχώριστη από την κριτική του
φαντασιακού της ’’ανάπτυξης’’ με βάση την οποία ζούμε».
Επομένως, οι επιλογές των
ατόμων, των συλλογικοτήτων και των εγχειρημάτων οφείλουν να είναι σαφείς και
ακριβείς, όπως επίσης οι στόχοι της κριτικής θεωρίας, της πολιτικής πράξης και
των κινημάτων να είναι συγκεκριμένοι και σταθεροί, όχι γενικόλογοι
«υλικοϊστορικοί» και αόριστοι «αντιεξουσιαστικοί» ούτε νεφελώδεις
«σοσιαλιστικοί» και «αντισυστημικοί». Αναγκαία προϋπόθεση είναι η αυτόνομη
δράση, δηλαδή ατομικοί και συλλογικοί αγώνες, αγώνες πολιτικοί- όχι κομματικοί
και συνδικαλιστικοί – αγώνες που δεν
υποστηρίζουν με κανένα τρόπο το υπάρχον κοινοβουλευτικό ολιγαρχικό
σύστημα και τους φορείς του, τα κόμματα. Τότε μόνο λαμβάνει νόημα η πολιτική
πράξη ως εργαλείο της αυτονομίας και της δημοκρατίας.
Πολιτικές
προτάσεις για έναν άλλον προσανατολισμό
Πώς εξειδικεύονται αυτά στην
περίπτωση της χρεοκοπημένης Ελλάδας; Το ελληνικό πρόβλημα δεν είναι μόνο
οικονομικό, όπως διατυμπανίζεται από πολλές πλευρές και από την Αριστερά. Οι
προτεινόμενες από τα κόμματα οικονομικές μεταρρυθμίσεις χωρίς την αλλαγή του πολιτικού,
ιδεολογικού και πολιτισμικού υπόβαθρου είναι οικονομισμός και παλάτια στην
άμμο. Η αποχώρηση λ.χ. από το ευρώ ή ακόμη και από την Ε.Ε. δεν αρκεί να φέρει
τις απαιτούμενες ριζικές αλλαγές στις
απαρχαιωμένες δομές, αντιλήψεις, σημασίες, νοοτροπίες και στους αποτυχημένους
θεσμούς. Ούτε ο εγκλωβισμός στο ψευδοδίλημμα «μνημονιακοί-αντιμνημονιακοί»
οδηγεί σε άλλον ριζοσπαστικό δρόμο. Το ελληνικό πρόβλημα είναι κυρίως πολιτικό,
ιδεολογικό, πολιτισμικό και κοινωνικό. Συνεπώς σε αυτούς τους τομείς χρειάζεται
να γίνουν ριζικές αλλαγές, που θα καθορίσουν άλλωστε και τις οικονομικές και
παραγωγικές συνθήκες.
Πολιτικός τομέας
- Η δομική, θεσμική, πολιτική και
πολιτειακή αλλαγή κρίνεται αναγκαία αν επί πλέον ληφθεί υπ’ όψιν ότι το
αποτυχημένο κομματοκρατικό σύστημα είναι αδύνατο να πραγματοποιήσει δύο
βασικούς στόχους:
α. Την ουσιαστική διερεύνηση
των μεγάλων σκανδάλων και των υπαιτίων της γενικευμένης χρεοκοπίας, την παραδειγματική
τιμωρία τους, επιστροφή των κλεμμένων, δήμευση περιουσιών. Εφ’ όσον υπάρχει μία
γενικευμένη χρεοκοπία, δηλαδή ένα έγκλημα, θα πρέπει να τιμωρηθούν οι δράστες
του εγκλήματος, οι ηθικοί και φυσικοί αυτουργοί των δύο κομμάτων που κυβέρνησαν
επί σαράντα έτη τη χώρα - να αποδοθεί πραγματική δικαιοσύνη. Είναι η πρωταρχική
βασική πράξη, χωρίς την οποία δεν μπορεί να θεμελιωθεί πολιτική κοινωνία και
πολιτεία δικαίου και θα επανέλθουν οι προηγούμενες άνομες καταστάσεις, όπως
έγινε αρκετές φορές στο παρελθόν.[2]
Αυτό προϋποθέτει την αναδιάρθρωση της συστημικής και διαπλεκόμενης Δικαστικής
εξουσίας, την ανεξαρτητοποίησή της από
την Εκτελεστική, με εκλογή ή κλήρωσή της λ.χ. από ένα ευρύ σώμα πολιτών.[3]
β. Τη ριζική αναδιάρθρωση του
«βαθέος κράτους» (Στρατού, Αστυνομίας, Δικαστικής εξουσίας, Εκκλησίας, κρατικοδίαιτων
συντεχνιών) που συγκροτεί τη βάση του πλέγματος εξουσίας (Κόμματα, οικονομική
ελίτ, ΜΜΕ). Το «βαθύ κράτος» έχει στηρίξει όλα τα αυταρχικά, δικτατορικά,
βασιλικά καθεστώτα και όλες τις αντιλαϊκές, αντιδημοκρατικές κινήσεις που υπήρξαν στη χώρα. Και είναι φορέας της
κυρίαρχης συστημικής ιδεολογίας (εθνικισμός, θρησκευτικές σημασίες) και
υποστηρικτής της οικονομικής και πολιτικής ολιγαρχίας. Στην πορεία του αυτή
απέκτησε και κατοχύρωσε αρκετά προνόμια εις βάρος του κοινού αγαθού. Τα
προνόμια και η νοσηρή δύναμή του μπορούν να εξουδετερώσουν οποιαδήποτε άλλη
μεταρρύθμιση, συνεπώς χρειάζεται ριζική εκκαθάρισή του από τα φιλοχουντικά, και ναζιστικά στοιχεία.
Όσον αφορά τον ευρύτερο πολιτικό τομέα, η απαιτούμενη αλλαγή δεν θα περιέχει μόνο
μεταρρυθμίσεις που ευλόγως, μετά τη χρεοκοπία, προτείνονται από διάφορες
πλευρές, όπως μείωση των βουλευτών στους 200, μείωση των αποδοχών και των άλλων
προνομίων τους, μείωση της βουλευτικής σύνταξης, κατάργηση της βουλευτικής και
υπουργικής ασυλίας, χωρισμός κράτους και Εκκλησίας και φορολόγηση της
τελευταίας, συγκρότηση Επιτροπής Λογιστικού Ελέγχου για το «απεχθές χρέος»,
πάταξη της διαφθοράς, του πελατειακού κράτους, της φοροδιαφυγής, των
φοροαπαλλαγών, μείωση των προνομίων ορισμένων κρατικοδίαιτων συντεχνιών (ΔΕΚΟ,
υπάλληλοι της Βουλής, στρατιωτικοί, δικαστικοί). Οι αναγκαίες θεσμικές αλλαγές
θα πρέπει να αποσκοπούν στη συμμετοχή της κοινωνίας με τη νομοθέτηση γενικών
συνελεύσεων - σε πρώτη φάση στις τοπικές κοινωνίες, στις οποίες τέτοιες
συνελεύσεις είναι δυνατές και πραγματοποιήσιμες. επίσης τη θέσπιση μονίμων τοπικών και εθνικών
δημοψηφισμάτων από τα κάτω για σημαντικά θέματα.
Όλα τα κόμματα, των αριστερών
συμπεριλαμβανομένων, είναι ανίκανα και απρόθυμα για τέτοιες αναδιαρθρώσεις,
όπως φαίνεται στα προγράμματά τους και στις διακηρύξεις τους. δεν είναι διατεθειμένα να
συγκρουσθούν με το «βαθύ κράτος», δεδομένου ότι η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη, αφού
αυτό έχει δύναμη και θα υπερασπισθεί μέχρις εσχάτων τα προνόμιά του και την
ισχύ του. Η απροθυμία είναι εμφανής και στη νέα κυβέρνηση συνεργασίας Αριστεράς
και Ακροδεξιάς.
Κοινωνικός τομέας
- Επομένως η πραγματοποίηση των στόχων αυτών είναι
αδύνατη χωρίς την ενεργό συμμετοχή της κοινωνίας.
Οι αλλαγές που χρειάζεται η χώρα θα γίνουν όταν νέα κοινωνικά-πολιτικά κινήματα
θα διαμορφωθούν εκτός του πολιτικού συστήματος, γιατί οι παραδοσιακοί πολιτικοί
παράγοντες έχουν συνηθίσει να παίζουν σε αυτό το σύστημα, με τους κανόνες αυτού
του συστήματος, και είναι πολύ δύσκολο να αλλάξουν, έχουν αλλοτριωθεί. Θα
πρέπει λοιπόν η κοινωνία να συνειδητοποιήσει πως έχει ευθύνες για την κατάσταση
στην οποία βρίσκεται σήμερα. Ο Κορνήλιος Καστοριάδης το 1994 έλεγε πολύ σωστά
πως «ο ελληνικός λαός – όπως και κάθε λαός άλλωστε – είναι υπεύθυνος για την
ιστορία του, συνεπώς είναι υπεύθυνος για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται
σήμερα».
Θα πρέπει να αλλάξει, να
απαιτήσει επί τέλους για πρώτη φορά στην ιστορία της μία άλλη πορεία, να αγωνισθεί
για να αποδυναμώσει το ανίκανο και διεφθαρμένο κομματοκρατικό ολιγαρχικό
σύστημα, να συμμετάσχει σε αυτά που μέχρι τώρα αποφασίζονται ερήμην της και
εναντίον της. Αυτό σημαίνει την ανάδυση
της πολιτικής, την είσοδο στο πολιτικό προσκήνιο του κοινωνικού πλήθους, που με
βάση τον αυτοκαθορισμό και την αυτοοργάνωση θα αυτοσυγκροτηθεί σε δημοκρατικό υποκείμενο,
σε πολιτικό-πολιτισμικό κίνημα, το οποίο
θα αποτελέσει τον μοχλό για την απαιτούμενη ριζική αλλαγή. Το κίνημα αυτό θα
έχει ως περιεχόμενο και στόχο την συμμετοχή της κοινωνίας στις αποφάσεις. Αυτό
μπορεί να ξεκινήσει λ.χ. από τις τοπικές κοινωνίες, όπως ήδη ανέφερα, θέτοντας
ως στόχο τη σύγκλιση δημοτικών συνελεύσεων για τη λήψη αποφάσεων, η εκτέλεση
των οποίων θα εναπόκειται στο δημοτικό συμβούλιο.
Πολιτισμικός τομέας
- Αυτά όλα προϋποθέτουν θέληση
για απαλλαγή από τις κυρίαρχες ιδεολογίες,
από τις κομματικές, εθνικιστικές και θρησκευτικές επιρροές, καθώς και από τον
καταναλωτισμό, την τηλεθέαση, την αδιαφορία, την απάθεια και τον ατομικισμό. Χρειάζεται να γίνει
απο-αποικιοποίση του νεοελληνικού φαντασιακού από αυτές τις ολέθριες
αλλοτριωτικές και ετερόνομες σημασίες, από το κυρίαρχο ιδεολογικό πλέγμα. Αυτό
προϋποθέτει με τη σειρά του το ξεκίνημα μίας ευρείας και βαθιάς πολιτισμικής «επανάστασης», ενός γενικού
Διαφωτισμού από όσα υγιή τμήματα της κοινωνίας έχουν απομείνει - αν έχουν
απομείνει θα φανεί στα επόμενα έτη. Βασικά στοιχεία του απαιτούμενου Διαφωτισμού
θα είναι η κριτική της κομματικής και ιδεολογικής ετερονομίας, ο έλεγχος της
εξουσίας, η έλλογη επιχειρηματολογία, ο απεγκλωβισμός από βυζαντινισμούς και
αυταρχισμούς, καθώς και από τους μεσσιανισμούς, τους λαϊκισμούς και τα
ιδεολογήματα της Αριστεράς.[4]
Με ιδιαίτερη έμφαση σε ιδέες και εκπαιδεύσεις κατά του φανατισμού, της
μισαλλοδοξίας, του ρατσισμού, κατά της ξενοφοβίας, του νεοναζισμού, της
συνωμοσιολογίας και των πάσης φύσεως σωτήρων και σωτηριολόγων. Στα σημεία αυτά
φαίνεται η αποτυχία του εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο χρειάζεται μία εκ
βάθρων αναδιοργάνωση.
Πολιτικό σχήμα
- Στη βάση αυτή είναι ευκταία η
δημιουργία ενός πολιτικού σχήματος -
όχι κόμματος - που θα είναι ανεξάρτητο και αυτόνομο από όλα τα κόμματα, θα
στηρίζεται στις αρχές της άμεσης δημοκρατίας, της ισότιμης συμμετοχής, της
κυριαρχίας των γενικών συνελεύσεων, των αιρετών και κληρωτών εκτελεστικών οργάνων,
της ανακλητότητάς τους, της πλήρους διαφάνειας και της αντιγραφειοκρατικής
δομής. Το σχήμα αυτό θα έχει ως σκοπό τη διάδοση των αρχών και πρακτικών της
άμεσης δημοκρατίας, με όλους τους τρόπους που θα κριθούν πρόσφοροι από τις γενικές συνελεύσεις και απώτερο στόχο να
συμβάλλει στη δημιουργία του πολιτικού-πολιτισμικού κινήματος για τις
απαιτούμενες αλλαγές. Οι ιδέες αυτές πρέπει να διαδοθούν σε όσον το δυνατόν ευρύτερα
στρώματα. Οι ιδέες είναι όπως και οι μηχανές, ο ρόλος τους είναι να τίθενται σε κίνηση, να λειτουργούν. Οι ιδέες της άμεσης
δημοκρατίας θα πρέπει να βρούν μία κεντρική έκφραση στον κεντρικό πολιτικό
χώρο, διότι μέχρι στιγμής απουσιάζουν. Όπου δεν υπάρχουμε εμείς υπάρχουν οι
άλλοι.
Η δημιουργία έργου στον παραγωγικό,
διοικητικό, πολιτισμικό, κοινωνικό και πολιτικό τομέα είναι ο μόνος τρόπος να
αποφύγουμε την τρέλα, την παρακμή και την επικείμενη εφιαλτική άτακτη χρεοκοπία.
[1] Βλ. Καστοριάδης, «Σοσιαλισμός
και αυτόνομη κοινωνία», Το περιεχόμενο
του σοσιαλισμού, μτφρ., Ύψιλον, Αθήνα, σ. 32.
[2] Από την άλλη, όσο δεν γίνεται
η απόδοση ευθυνών και η τιμωρία των ενόχων τόσο θα αυξάνει και η επιρροή του
νεοναζιστικού κόμματος που ποντάρει στο θέμα αυτό.
[3] Η δικαστική εξουσία βαρύνεται
με πολλές παραλήψεις, ελλείψεις και μεροληπτικές αποφάσεις: αθώωση του
χρυσαυγίτη Κασιδιάρη δύο φορές, του Γ. Παπακωνσταντίνου για τη λίστα Λαγκάρντ,
του Ρόντου για το σκάνδαλο της ΜΚΟ αποναρκοθέτησης, την απαλλαγή του
τοκογλυφικού κυκλώματος στη Θεσσαλονίκη, την αθώωση του Ζαχόπουλου και του
Θέμου Αναστασιάδη για το ρόζ DVD
και τα αδήλωτα 5
εκατ. ευρώ, την καταδίκη των κατοίκων στις Σκουριές Χαλκιδικής κ.ά.